Japan week III

Zoals de vorige keer: enkele Japanse kringkiekjes!















Onze week strartte met een knaller! 

We trokken naar Kortrijk om als echte professionals de geheimen van de sushi te leren… Wat werden we verwend! We leerden hoe we lekkere hapjes maakten met gerookte zalm en scampi. Dan was het tijd om even de dorst te lessen. Tijdens het tweede deel leerden we rolletjes maken met zeewierblaadjes, krab en komkommer, mooi afgewerkt met sesamzaadjes. Wat een gedrevenheid! 😊






































































Naar aanleiding van dit fantastische uitje gingen de kinderen meteen aan de slag in het bos en gingen ze hun eigen sushirestaurant bouwen. Leve de fantasie! Het was een bezoekje waard! Nom nom nom....




Puf, puf… Onze madeliefjes waren een beetje uitgeput door deze intensieve workshop dus we hebben in de namiddag gezellig onze vertelkring verder afgewerkt. Bij Feike gingen we verder met de origamikunsten.




Dinsdag zijn we aan de slag gegaan met de getallen tot 1000
  in het derde leerjaar en tot 10 000 met het vierde leerjaar. We maakten de getallen in de positietabel met de gele eenheden, groene tientallen, blauwe honderdtallen en de rode duizendtallen zodat we heel goed weten en onthouden hoe we de getallen samenstellen.







In de namiddag hebben we de vlag van Japan geschilderd met de rode opkomende zon.






De meeste madeliefjes vonden reeds de weg naar onze Bloei-bieb bij Janne maar nog niet iedereen had al een boek naar smaak gekozen. Daar hebben we snel werk van gemaakt! Er zitten immers heel wat boekenwurmen in onze klas. Dat kunnen we alleen maar toejuichen!





We leerden ook over de Japanse sprookjes. Er werd er eentje voorgelezen in de kring over een slimme jongen met een enorme voorliefde voor het tekenen van katten. Als verborgen boodschap leerden we dat we respect moeten hebben voor ieders talent. Dat kunst onze angsten of spanningen soms ook kan wegnemen of verzachten.

Donderdag kwam de religie aan bod. Zo zagen we dat we in Japan twee grote godsdiensten kunnen onderscheiden. Het geloof in de natuur ‘Shinto’ en het boeddhisme. Een kort animatiefilmpje toonde ons op een eenvoudige en duidelijke manier wie Boeddha precies was en waar hij in geloofde.

Daarna focusten we ons nog op de traditionele feesten. Het Japanse Nieuwjaar, het eren van de gestorven mensen in augustus, het feest van de kinderen… Ook deze cultuur kent mooie jaarlijkse tradities! We kunnen hun tradities eigenlijk best goed vergelijken met de onze…

We sloten onze dag af met Gers Pardoen en ‘Ik neem je mee naar Tokio!’.

Vrijdagvoormiddag zijn we aan de slag gegaan met ons hoekenwerk We deden ijsbergspelletjes, tafelspelletjes, een Frans spelletje, probeerden met de eenheden een duizendtal te maken, deden een sessie automatisatie, gingen rustig wat lezen in onze Bloei-bieb-boek en herhaalden op deze manier de inhouden van deze voorbije septembermaand.




























In de namiddag trokken we naar de turnzaal. Tijd om weer wat te sporten! Deze keer deden we aan stoei- en trekspelen. We veranderden in echte sumoworstelaars en probeerden elkaar naast de matten te duwen. Terwijl dit tafereel bezig was, trainden we in duo's op de bank om elkaar ook van dit verhoog af te krijgen. Tot slot speelden we nog een reactiespel op de vele matten.



















VERGEET-ME-NIETJES:

- Maandag is het pedagogische studiedag (geen school dus)

- Dinsdag gaan we naar het toneel in plaats van naar de zwemles.

- Dinsdag maken we de lampionnen. Mochten er nog grote ronde petflessen zijn, zonder 'hals' halfweg... breng maar mee! Ook ballonnen zijn welkom!

- Donderdag: voorbereidingsbundeltjes indienen voor taal en spelling.

- Donderdag: CLB voor het vierde leerjaar. Brildragers: zeker je bril niet vergeten!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Japan week II (18-22 september)

Eerste schooldag!

Project 'Lichaam & Gezondheid'