Afronden project 'lichaam en gezondheid'

MAANDAG

Hopelijk is iedereen terug goed opgeladen na het weekje vakantie!

We gingen maandag terug vol energie aan de slag!



Tijdens de Franse initiatie leerden we de delen van het lichaam met een bewegingsliedje.




Lessen taal: teksten voorbereiden, een mindmap maken, oorzaken en gevolgen, gegevens uit het weerbericht halen... Werk aan de winkel!










Omdat we graag wat beweging in onze rekenlessen stoppen en het even geleden is dat we gingen kloklezen, zijn we met de lange en korte wijzers aan de slag gegaan. 
We zijn begonnen met het uur en het half uur. Maar dit uiteraard: wordt vervolgd...

De derdes maakten ook nog een herhalingsopdracht in hun nieuwe rekenboek.










Maandag stond er ook een forum op het programma! 
Het verhaal van kapiteit Wief ging verder...








In de namiddag hebben we nagedacht wat er eventueel op onze leerlingenraad aan bod kan komen. We denken hier altijd eerst met de hele klas over na en deze ideeën nemen de verkozen leden mee naar de 'vergadering'. 

Hieperdepiep voor onze Drieke! Zoals alle Madeliefjes kreeg ze de klasfotokaart met alle namen en mocht ze een dansje kiezen om eens volledig op los te gaan. 
Proficiat, lieve meid! 😽




Ook Julie kwam langs in de klas en zoals we al vaker deden werd er een activiteit uitgewerkt rond de executieve functies! Zo leren we onszelf erg goed kennen!





DINSDAG

Omdat veel Madeliefjes het toch moeilijk vinden om de tafels te automatiseren doen we deze keer geen tempotafels, maar lassen we elke dag 5 minuutjes tafels in. We kozen hiervoor telkens een zotte online timer. bijvoorbeeld de 'donuttimer'. We gaan ervoor!



Om 10uur stond de bus klaar om ons naar het zwembad te brengen. Onze octupusjes gingen verder met het duiken onder water. Zo oefenden we onze durf, het inhouden van onze adem en het onder water zwemmen.  We probeerden ook nog rustig op onze rug te zwemmen en in duo's samen één plankje naar de overkant te brengen. Hiervoor konden de leerlingen dus alleen hun benen en 1 vrije arm gebruiken.

Om projectuitstapjes te regelen merkten we dat het erg belangrijk is dat we de klok kunnen lezen. Dus na de middag werkten we nog een beetje verder met de klokken. We herhaalden reeds het uur en het half uur. Dit hebben we nu even verbeterd.



Gezien we het project over het lichaam en de gezondheid aan het afronden zijn, hebben we nog even wat tijd genomen om nog de laatste projectideetjes aan bod te laten komen: Alicia wilde graag weten wat verliefdheid met je lichaam doet. Hiervoor hebben we de ervaringen van Dokter Bea even geraadpleegd. Uiteraard volgde daarna een leuk gesprek! 🤭




WOENSDAG

Een korte schooldag...  Breuken en kommagetallen deel II ! We hebben vandaag ook de 3  spellingslesjes van deze week opgestart.


DONDERDAG

Jules en Drieke stelden hun mindmap voor. Twee Madeliefjes die graag het woord nemen en hun kennis met met hun klasgenootjes delen. Mooi gedaan, hoor! 





Ons dagelijkse 5 minuutjes tafels oefenen. (Deze week beperkten we ons tot de tafel van 2, 3, 4 en 5)








Tijdens de rekenles van het 3de werden de breuken vooral met spelletjes ingeoefend. Daarna kunnen we weer een stapje verder.















In de namiddag hebben we nog onze liefdesgedichtjes afgewerkt voor Rustenhove. Zo krijgen ze onverwacht na ons bezoekje nog een mooi aandenken. 🩷

Tijdens het laatste uurtje toonden de leden van de donderdagse breiclub enkele van hun mooie creaties:







De leerlingen wilden tijdens het project ook graag een opdracht doen rond gevoelens. Daar heeft Feike een spel voor gevonden: 'Het Grote Emotiekwartet'. Hierbij werden de gevoelens gekoppeld aan kleuren. 











VRIJDAG

Vandaag keken we naar de Karrewiet-aflevering van donderdag. Altijd stof voor een interessante discussie!

Ondertussen gingen de 4 vertellers naar de kleuterafdeling om onze boterbloemen en anemonen te laten genieten van een handpoppenverhaaltje. De schattigste foto's van de week dus... Smelt! 🩷







In duo's lazen we ook met onze lieve leesoma.

We vulden de agenda in:

- De leerlingen van het 3de kregen een code-kraker met breuken en enkele taakjes spelling op scoodle.

- De leerlingen van het 4de hebben online taakjes over de pasgeleerde kommagetallen op scoodle en enkele oefeningen spelling (op een blaadje) over de open en gesloten lettergrepen.

Dan volgde per klas nog een uurtje hoekenwerk. Terwijl de ene groep deze taakjes/educatieve spelletjes uitvoerden, werkten we met de andere groep nog snel het laatste lesje van de week af:

- Met het 4de gingen we een stapje verder met de tienden. We vergeleken de kommagetallen en de breuken. Welke is er de grootste? Soms moesten we eerst de gegeven breuk op noemer 10 zetten zodat we twee gelijknamige breuken kregen. Dan konden we al snel zien welke breuk op 10 en dus ook kommagetal de grootste was.

- Met het 3de werd er weer volop verdeeld in gelijke, vooral kleurrijke delen!






In de namiddag kozen we 3 nieuwe leerlingen voor de mindmap: Clémence, Lily en Faith. Benieuwd over wie het deze keer zal gaan... Clémence vroeg vorige week al heel stilletjes of haar mindmap over haar favoriete schrijver mocht gaan... 

Jatse toonde de stenen die hij op de rommelmarkt heeft gekocht. Wat een pronkstukken! We hebben ze in de klas uitgebreid bewonderd. We hebben het ook gehad over de krachten van stenen en de kleuren van geboortesteentjes.









We gingen op bezoek bij Justine! 

Hier mochten we genieten van hun eindproduct: de voorstelling van het land 'Las Dias'. Amai! Dit was echt mooi en goed gedaan! Een grote proficiat aan onze 5de en 6de klassers!

Een eigen vlag met eigen kleuren, zelf gekozen landschappen, een eigen attractiepark, een echte koningin, een premier, ministers, biljetten, postzegels... Noem maar op! Ze hebben echt ooooooveral aan gedacht! Precies zoals in een echt land!

























We deden ook de langverwachte quiz over ons theaterproject. Er werden 10 woorden gezocht voor de 10 beschrijvingen. De leerlingen hebben nogal wat afgelachen bij de uitleg en de extra bijhorende demonstratie van het woord 'opera'. 😁

Fatiha bracht een boek mee waarin we konden zien hoe een hersenscan eruit ziet. Superinteressant!




Als afsluiter hebben we tijdens het laatste kwartiertje alvast een bloei!-ontbijtdoos versierd met kleurige figuurtjes.


🌺 FIJN WEEKEND 🌺




Reacties

Populaire posts van deze blog

Japan week II (18-22 september)

Eerste schooldag!

Project 'Lichaam & Gezondheid'