Eerste schoolweek!
Maandag was de dag van ons eerste grote forum! Hierbij werden alle begeleiders nog eens voorgesteld want we hebben heel wat nieuwe leerlingen bij. In gemengde groepjes, van kleuter tot 6de leerjaar gingen we in het bos op zoek naar de puzzelstukken die samen een begeleider voorstellen. Wat een gezellig samen-moment!
Het forum kende in de namiddag nog een verfrissend ‘deel 2’.
Iedereen werd verwend met een waterijsje… Mmmm! Voordat de madeliefmondjes oranje
kleurden door dit tussendoortje hebben we nog snel onze eerste officiële
klasfoto genomen. 😊
Eens de plakhanden gewassen waren hebben we onze zelf opgestelde
klasafspraken uitgebeeld. Dat was even nadenken. Want niet alles kan je op foto
altijd even duidelijk voorstellen. Het is ons desondanks aardig gelukt!
We hadden ook een reden om de vlagjes op te hangen! HIEPHIEP
VOOR KAMIEL!!!! Een liedje en een dansje was hier zeker op zijn plaats!
Deze week hebben we ook de kopjes bij elkaar gestoken. We
hebben alle ideeën voor ons eerste project gebundeld. We konden 5 groepen
onderscheiden: een cultuurgroep, de natuurfanaten, een groep die graag over de
auto wil leren, een vriendschapsgroepje en ook enkele leerlingen die willen
weten hoe speelgoed wordt gemaakt.
We maakten een mindmap met wat we allemaal willen ontdekken
over ons onderwerp. Dit deden we zoals gewoonlijk met het
hart-hoofd-handen-concept. Wat willen we voelen? Leren? Doen?
We deden een democratische stemming en het werd: CULTUUR!!!
We zullen ons verdiepen in alle typerende kenmerken van een
ver land. Een land dat erg verschilt van wat wij gewoon zijn hier in België. Het
is Japan geworden!
We zullen volgende zaken onder de loep nemen: de gewoontes,
de taal, het schrift, de kunst, het speelgoed, de vervoersmiddelen, het voedsel,
het onderwijs… Dat wordt superinteressant!
Met Feike zijn we muzisch aan de slag gegaan. We deden vooral
grappige toneeltjes met jabbertaal waarbij we goed moesten letten op het
voldoende luid ‘praten’, niet met de rug naar het publiek staan en proberen om
de vooropgestelde situatie duidelijk te maken aan het toekijkende publiek. Dat
hebben onze madeliefjes goed gedaan! De opdracht over de boekentas kent
volgende week nog een staartje. We maakten onze naam met natuurlijk materiaal uit het bos en om de warmte ook eens te ontvluchten deden we
vrijdagnamiddag een laatste lesje tekenen in de koele klas. We zijn nog volop
bezig, dus het resultaat krijgen jullie pas volgende week te zien!
Vorige week dachten we na over onze wens voor dit
schooljaar. Deze week kregen ook onze wensflesjes een kleurtje. Om de kleuren
wat zachter te maken hebben we deze met witte gesso gemengd. De kleuren op het
glas zijn prachtig geworden. Nu kan onze Bloei!-wens voor dit jaar opgerold
worden en kan deze in ons gepersonaliseerd flesje. Hopelijk kunnen ze allemaal
snel uitkomen!
We gingen dinsdag ook voor de eerste keer zwemmen. Eventjes
herhalen hoe we die been- en armbewegingen nu weer correct en vlot uitvoeren
zonder ook het ‘pijlen’ te vergeten. Dit ging voor vele leerlingen al erg vlot!
We kregen ook bezoek van de dames van muziek en woord. Ze
deden een korte en vooral leuke inleefsessie om ons warm te maken voor hun
lessen.
Ook kwam de eerste geluksvogel aan bod. We herhaalden het
verhaal van Sporo. De vogel die doelen voorop stelt. Zo leren we onze problemen
te erkennen en na te denken over onze aanpak.
Bepaalde madeliefjes gingen reeds thuis op zoek naar Japanse
spulletjes. Deze tonen we dan steeds in de kring. Dus breng gerust mee!
Vergeet niet dat volgende week een week vol sportmomenten
wordt. Het turngerief mag de hele week op school blijven. Donderdag is er
gezondsheidsloop. Hier zullen loopschoenen en eventueel een pet goed van pas
komen. Vergeet ook zeker je drinkfles niet!
Om af te sluiten:
Naast al deze activiteiten werd er uiteraard ook gelezen, geschreven en gerekend. Nu het nog kan deden we dit maar al te graag in het zonnetje. :)
Reacties
Een reactie posten