Japan week II (18-22 september)
Hier zijn we weer met een overzichtje van onze week!
Eerst en vooral enkele 'vertelkring-kiekjes':
Drieke wilde ook heel graag over de stuwdam leren en ook die hebben ze in Japan! We onderzochten hoe deze werkt en nu weten we hoe we aan energie komen om alle gezinnen te voorzien van elektriciteit. De zonnepanelen, de windmolens, de stuwdam en uiteraard ook de kerncentrales kwamen aan bod.
Na deze leerrijke onderwerpen hebben we een ander stukje natuur onder de loep genomen. Amalia had in haar informatieve boeken gevonden dat de chrysant een Japanse plant is. Dus hebben we deze bloem eens van dichtbij bekeken. Ondertussen hebben we alle delen van deze plant nog eens bestudeerd en besproken wat de functie van elke plantendeel is.
Tijdens de
rekenles van onze derdes hebben we de centimeter en de meter herhaald. Eerst schatten en dan de
latten!
Daarna was het
alweer tijd om te zwemmen! Dit was het uitgelezen moment om het proefje van
de waterdruk eens uit te voeren! We maakten twee gaatjes boven elkaar in een
plastic fles en keken welke straal het verst spuit. Zo zien we dat de waterdruk
vergroot naarmate je dieper in het water gaat. Ook als we eens wat dieper in
het water duiken voelen we aan onze trommelvliezen dat het water steeds harder
duwt.
In de namiddag was het tijd om de jarigen van augustus en september in de spotlight te zetten! We zongen en genoten van alle superlekkere traktaties. Een smakelijk hoogtepunt van deze maand! Een grote proficiat aan alle jarigen!
Tijdens de Franse les bij Feike gingen we verder met de kleuren. We knutselden een kubus waarbij elk zijvlak een eigen kleurtje kreeg.
Donderdag hebben we alvast even de kopjes samengestoken en ons eindproduct wat vorm gegeven. We verklappen het nog lekker niet! :D
In onze taalboeken mochten we een stripverhaal aanvullen. Dit was een ideale activiteit om 'gemixt' te doen. Het 3de en 4de zocht samen een originele en passende invulling van de tekstballonnen.
Op vrijdag deden we een hoekenwerk waar we de verschillende vakken aan bod laten komen. Enkele rekentaakjes op scoodle, eventjes met een boek in onze zithoek om rustig te lezen, het afwerken van onze Japanse animatie-kleurplaten, een Frans spel om de kleuren in te oefenen, rol een verhaal met wie-waar-wat-deeltjes en vorm leuke zotte zinnen, spelling oefenen door elkaar woordjes te dicteren aan het bord.
We sloten onze week af met een rondje (uiteraard Japanse) karaoke en het afwerken van onze origami-kraanvogeltjes. Het zingen hebben ze heel serieus genomen want als de artist niet meezingt dan is dit toch een hele uitdaging! :)
Fijn weekend!
Niet vergeten:
- de online scoodle-huistaken (de schrijfblaadjes voor het dictee van volgende vrijdag wordt maandag meegegeven)
- vrijdag turnen we in de sportzaal. Vergeet dus donderdag je turngerief niet!



.jpg)
.jpg)













































.jpg)













































































Reacties
Een reactie posten