🎋 Eindproduct🏮 en... start the... GAME!

Maandag hebben onze Madeliefjes verder gewerkt tijdens de Franse les aan de verschillende kleuren. Ze maakten een mini-mapje voor in hun Franse schrift.

Onze lessen taal en rekenen vandaag zien er alvast erg 'Halloween' uit!  We leerden over verkleinwoorden in het 4de lj en fictie en non fictie bij het 3de leerjaar.








En dan kwam ons langverwachte grootse moment: de voorstelling van het eindproduct. De anemonen kwamen op bezoek om te genieten van onze tentoonstelling over Japan. 

Ze konden kijken naar de verschillende sporten, de verschillende planten ontdekken, leren over de oorlog en de tsunami, kijken op de wereldbol en ontdekken waar Japan gesitueerd is, zelf Japanse letters schrijven, meetellen in het Japans, luisteren en kijken hoe sushi wordt gemaakt, met een stappenplan uitproberen hoe we met shopsticks kunnen eten, de wondere wereld van de origami en de lampionnen ontdekken... Voor elk wat wils! 

Ook onze Zonnebloemen en Primula's kwamen een kijkje nemen. 

Dank je wel voor de grote interesse!

(Eventjes een lange reeks foto's... 🙈 )

























































































































Om ons project 'Hoe kunnen we van de Japanse cultuur proeven?' af te sluiten schreven we een persoonlijke vrije tekst. We zullen er een gewoonte van maken om bij het afsluiten van elk project onze eigen gedachten en herinneringen neer te pennen. Zo hebben we in juni een mooie herinnering van al onze avonturen!

Alvast een voorsmaakje van wat onze Madeliefjes het meeste is bijgebleven:

Wout: Het voorstellen van het eindproduct met alles erop en eraan!

Drieke: Het uitstapje naar Sakura en zelf sushi maken.

Innes: Het was superleuk om met Eliyah de Japanse sport judo voor te stellen.

Ella-June: We zagen een echte Japanse bonsai-boom!

Warre: Dat ik mijn kunsten met mijn stok mocht tonen tijdens de voorstelling van het eindproduct.

Amber: We leerden ook over de oorlog in Japan en waarom dit allemaal gebeurde.

Clémence: Het uitleggen van de wijze waarop je sushi maakt vond ik heerlijk!

Lara: Het ontdekken van de recepten en de ingrediënten in het Japanse restaurant.

Jatse: Ik vond het top om de echte wereld van Japan te ontdekken in het restaurant in Kortrijk.

Jules: ik vertelde graag over de vlag en de ligging van Japan op de kaart en de wereldbol, het uitleggen van de gekleurde lijnen van de metro…

Arjen: Wat was het grappig om in de turnles te sumo-worstelen met de kussens onder onze T-shirt!

Xander: Ik was onder de indruk van de atoombommen die in Japan zijn gevallen in 1945.

Amalia: We mochten karaoke zingen! Ik wist niet dat dit Japans was! Haha!

Sytze: Ik was onder de indruk van de Japanse zwaarden. De katana’s en zo...

Jozefien: Ik vond het super dat ik mijn lievenlingslied mocht zingen vooraan in de karaokeversie.

Fatiha: Het was erg gezellig om samen de kraanvogeltjes te vouwen en zo origami-kunsten te leren met een stappenplan. We maakten ook de lampionnen die ik thuis al eens had uitgeprobeerd.

Lily: De turnles met het worstelen vond ik erg grappig en leuk om te doen!

Kamiel: Ik vond het leuk om zo'n enorm lichaam te hebben!

Eliyah: Ik stond versteld van alle spullen die iedereen heeft meegebracht en toonde in de klas en de kring.

Lotte: De waaiertjes, de kraanvogels… ik heb genoten van het maken van origami-kunstwerkjes. Erg rustgevend!

Dinsdag hebben we al onze ideetjes voor het tweede project op een muzische manier naar voor gebracht met een toneeltje. 




























Daarna volgde de stemming! Omdat er duidelijk 3 toppers waren hebben we ook nog een grote finale gedaan zodat we zeker weten waar de meeste interesse naartoe gaat.









Het is 'GAMEN' geworden! 

We namen onze plaats in de kring en hebben alvast nagedacht wat we willen leren, voelen en kunnen!

Woensdag mochten we een nieuwe leerling verwelkomen in onze klas. Welkom Faith! We leerden alvast haar talent ‘dansen’ kennen en we hebben onze werking hier op school een beetje uitgelegd. De daglijn, de kringen… en nog zoveel meer! Zo voelt ze zich al wat meer op haar gemak. 

Sytze bracht nog doosje mee met een sprinkhaan die hij ons graag even toonde. Dat zie je ook niet elke dag van zo dichtbij...


Hij was niet de enige met interessante objecten om te tonen aan de klas.
Velen hebben deze week thuis gezocht naar spullen die bij ons eindproduct van maandag pasten, maar ook zaken die al bij ons nieuwe project horen! Dat is zoooooo leuk!














We gingen ook buiten aan de slag met de meetkundige begrippen. Het 4de leerjaar herhaalde nog eens het punt en de soorten lijnen en ze berekenden de omtrek van verschillende objecten.











Het derde leerjaar herhaalde de volgende vlakke figuren: de cirkel, het vierkant, de rechthoek en de driehoek. Waar konden we die in onze klas spotten? We hebben hun speciale eigenschappen nog eens opgesomd.







Ook de meter en de centimeter kwamen aan bod. We hebben ook onszelf gemeten met de meter. Hoe doen we dit nu ook al weer?











En als laatste herhaalden we de euro en de eurocenten. Wat kunnen we kopen met 100 euro? Welke activiteiten kunnen we doen met dit groene briefje? Wat als we voor minder dan 100 euro hebben gekozen? Wat is wisselgeld en hoe kunnen we dit berekenen?




Donderdag zijn we verder gegaan met het maken van de lijst over wat we allemaal willen leren, doen en kunnen binnen ons nieuwe project. Dat belooft...

Vrijdag hebben we de actualiteit besproken met ons ketnet-momentje 'Karrewiet'. 
We hebben er een quiz aan gekoppeld. We heeft goed opgelet??? 🥸🐼




Daarnaast hebben we ook nog wat gevarieerd hoekenwerk gedaan met de tafels, Frans, Spelling, lezen...


















We hebben ook al meteen het allerbelangrijkste van ons project gestart: het echte PROGRAMMEREN

Aan de hand van een inleidend filmpje kregen we de opdracht om allerlei onderwater-avonturen aan te pakken...
Met z'n tweetjes leerden we level na level (steeds moeilijker en moeilijker... 😅 ) hoe we ons Minecraft-figuurtje de gevraagde opdrachten konden laten uitvoeren met de juiste bevelen. Dat was niet zo eenvoudig! 
We hoorden de hersenkronkels hier en daar wat kraken! 😊















🕹️ FIJN WEEKEND 🎮



Niet vergeten: 

🤽‍♂️ Dinsdag gaan we zwemmen. 

📃 Vrijdag staat de projecttoets over de start van het schooljaar en uiteraard... 'Japan' op het programma. Iedereen kreeg de vraagjes mee naar huis als ondersteuning. 
We hebben alle vragen al klassikaal opgelost in de kring als voorbereiding. We weten al erg veel door ons opzoekwerk in de klas en het vele inoefenen van het eindproduct!




Reacties

Populaire posts van deze blog

Japan week II (18-22 september)

Eerste schooldag!

Project 'Lichaam & Gezondheid'