Project: 'Hoe maken we een elektro-spel?'

Maandag zijn we verder gegaan met ons gloednieuw project. We hebben nog eens goed nagedacht en we zijn tot onze projectvraag gekomen: 

Hoe kunnen we zelf een electro-spel maken? 

Uiteraard moeten we dan wel eerst begrijpen wat elektriciteit is…

Elektriciteit vinden we terug in de natuur. We wisten al snel welk natuurfenomeen elektrisch geladen is. Vooral omdat de bliksem zo kan knetteren! We leerden over de positieve en negatieve deeltjes in een wolk die hiervoor zorgen.

Omdat de bliksem best wel gevaarlijk kan zijn hebben wij geleerd wat we het best doen bij onweer. Om nog wat dieper in te gaan op het deeltje ‘veiligheid’ hebben we ook besproken hoe we op een veilige manier kunnen omgaan met elektriciteit in onze eigen leefomgeving.

Met Feike hadden we op maandag een muzikaal momentje. We hebben ritmes geklapt met passende woorden die evenveel lettergrepen hebben als het ritmedeeltje dat we willen laten horen. Tof!

We sloten de dag af met het laatste stukje van onze vertelkring!








Dinsdag

Vandaag zijn onze derdes begonnen met het cijferen tot 1000! 

Dit zowel met als zonder brug...







In de namiddag deden we een doorschuifsysteem: minecraftselfie maken met stappenplan, lego bouwpakketten, programmeren, grasduinen in de boeken over games en programmeren...

























Omdat onze projecttaken nog helemaal niet af waren hebben we deze donderdagnamiddag verder gezet. 

Deze ochtend zagen we in de aflevering van Karrewiet dat de ontwerpers van Minecraft nieuwe figuurtjes hebben gelanceerd! In onze kast hebben wij blokjes waarmee we ook nieuwe figuurtjes kunnen ontwerpen. Tijd om in de huid te kruipen van deze ontwerpers en zelf ook 3D-figuurtjes uit te vinden... Laat die inspiratie maar de vrije loop!

















Onze madeliefjes hadden nog heel wat spullen mee om aan elkaar te tonen en uit te leggen dus we sloten onze donderdag af in onze knusse kring.













Vrijdag deden we een gevarieerd hoekenwerk aangevuld met niveaulezen en vulden we de agenda in voor de volgende week.

















Dan was het moment van de waarheid! We maakten de projecttoets over de start van het schooljaar, de klasafspraken, onze talenten en natuurlijk ook ons 'Japan-project'. Achteraf hebben we de antwoorden nog eens samen overlopen. 

We sloten onze week af met een stukje geschiedenis over de lamp. Wat was er eerst... Hoe is de lamp er gekomen? Hoe is de lamp verder geëvolueerd?

Jammergenoeg konden we door het regenweer de week niet afsluiten met een schooldans op de speelplaats. Onze madeliefjes hebben deze dan maar in de klas gedanst.


FIJN WEEKEND

Nog even helpen herinneren:

🕹️ Er is volgende week vrijdag geen turnen, maar wel een verrassingsactiviteit in het kader van het trouw dragen van de fluohesjes. 

🕹️ Donderdag is er het wekelijkse dictee. De schrijfblaadjes met de woorden worden maandag meegegeven.

🕹️ Donderdag kan iedereen gratis frietjes eten op school. De boterhammen mogen dus thuis blijven! 

🕹️ Dinsdag is er verjaardagsforum. Dan vieren we de verjaardag van Alicia, Hor en Sytze!


Reacties

Populaire posts van deze blog

Japan week II (18-22 september)

Eerste schooldag!

Project 'Lichaam & Gezondheid'