NIEUW project: 🎭Theater!🎭

 MAANDAG

We startten onze voorleesweek met een superspannend verhaal van de mama van Jatse. Zó stil zijn onze Madeliefjes nog nooit geweest! Dank u wel Barbara voor het gezellige kringmoment. 😊 Onze voorleesweek is alvast goed gestart!! 




Feike aan het woord: We leerden deze week een liedje over de vervoeging van 'avoir'. Het hoekenwerk op vrijdag is het ideale moment om frans eventjes te herhalen. Deze week herhaalden we even de kleuren aan de hand van het spel ‘kwartet’.
Volgende week staat er wat frans betreft een verrassing op de planning! Er komt iemand van de ouders op bezoek om eens in mijn plaats nieuwe Franse woorden bij te leren. Ik kan alvast verklappen dat het iets heel leuk zal zijn! 😉





Enkele kiekjes van de rekenles:







Na de lessen Frans, spelling en rekenen was het tijd om ons nieuwe project te stemmen. De grote winnaars van vorige week waren: TEKENEN, THEATER en SPORT. De overduidelijke koploper werd theater!

Als 'huistaak' mochten te leerlingen hun vragen alvast laten groeien in hun hoofd. Wat willen we doen, denken, voelen... De ideetjes begonnen al snel te borrelen! 

Ondertussen gingen we verder met onze les verkeer. Al die symbolen, kleuren en vormen. Wat betekenen die nu eigenlijk allemaal? We leerden over gebodsborden, verbodsborden, gevaarsborden en aanwijzingsborden. 





Feike: Deze week werkten we rond beweging. We leerden een bewegingsreeks maken vanuit het thema ‘sport’. Iedereen mocht eerst rondwandelen op muziek en wanneer de muziek stopte stond iedereen stil in een gekozen houding. De ene groep beeldde een sport uit en de andere moest raden welke sport.







Het laatste kwartier doken we samen in een gloednieuw boek: 'Het beste boek voor de drakenkweker' De afsluiter en het 'snoepje van de dag'...



DINSDAG

Deze morgen zijn we langs geweest bij Janne om een boek te kiezen:






De namiddag bestond uit een doorschuifsysteem met 4 opdrachten.

1) Retro Super Mario Bros: samen proberen bij het kasteel te komen. Dit kwam met een beetje vertraging en hoort nog bij het vorige project. Maar we wilden dit echt supergraag nog doen! 

2) Genieten van ons nieuwe Bloei!-bieb-boek dat we vandaag bij Janne gingen kiezen.

3) De juiste uitleg zoeken bij de verkeersborden. 

4) Experimenteren met de elektro-box (op aanvraag van de Madeliefjes). 















Toen iedereen elk postje had kunnen doorlopen volgde een evaluatie van dit doorschuifsysteem. We keken even in de spiegel. Wat ging goed? Wat kunnen we eigenlijk wel beter... We moeten toegeven dat we niet altijd evenveel geduld tonen. Hoe leuker de opdrachten, hoe feller de discussies.

We willen vaak als eerste aan de beurt zijn en kunnen moeilijk wachten. We willen ook vaak dat alles op onze manier gebeurt en willen soms niet meer meedoen als het dan toch anders gaat. 

Hoe kunnen we dit aanpakken? Dit waren de antwoorden: luisteren naar elkaars ideeën, een beetje geduld hebben, niet altijd de eerste moeten zijn, blij zijn voor elkaar en elkaar een gelukje gunnen. Volgende keer zullen we hier proberen op te letten! 

We maakten ook onze pictogrammen voor de speeltijden. Soms doen we er te lang over om een spel te kiezen op de speelplaats. Nu kiezen we deze op voorhand en kunnen we sneller plezier beleven!



Belangrijke gebeurtenis: onze jarigen staan in de spotlights! Proficiat!!!


















Als afsluiter van de dag keken we naar de laatste aflevering van 'LEF'. Door dit avontuur te volgen kregen we al heel wat nuttige tips om ons zo veilig mogelijk door het verkeer te bewegen.


WOENSDAG

Een korte dag!

In de kring kregen we ons 'leesdagboek'. Hierin kunnen we de datum noteren, de titel van het boek, de auteur en het aantal bladzijden van die dag. Succes!


DONDERDAG

Vandaag mochten we weer genieten van een bezoekje in onze kring! We mochten de mama van Wout deze keer verwelkomen. Zij las verder voor uit ons nieuwe klasboek over de drakenkweker! 





In de namiddag was het terug tijd voor onze boekvoorstellingen. Deze leerlingen stonden vandaag op de agenda: Jatse, Clémence, Drieke, Warre en Amber. 













We staken ook al eens de kopjes bijeen en dachten na over wat we allemaal willen doen, lezen en voelen tijdens ons nieuwe theaterproject. 

Omdat het drukke tijden zijn zetten we alvast een datum vast met de Koninklijke schouwburg in Brugge. Deze zal doorgaan op maandag 18 december. Dan gaan we met de trein reizen want de Madeliefjes willen ook graag leren hoe je informatie (reistijden, openingsuren...) kunt halen uit een tijdstabel. Alle informatie over deze uitstap volgt nog! 

We noteerden alvast al onze vragen voor onze gids: 

Hoe snel kunnen de acteurs hun tekst uit het hoofd?  (Kamiel)

Maken ze alle kostuums zelf? (Amalia)

Hoe maken ze ‘special effects’? Doen jullie ook kindertoneel? Doen er in andere toneelstukken soms ook kinderen mee? (Clémence)

Hoe zit dat ‘buikspreken’ in elkaar? Hoe kunnen de acteurs traantjes hebben zonder echt te huilen? (Ella-June)

Gebruiken ze soms echt water op het podium? Zijn hier al erg beroemde mensen geweest? (Lara)

Hoeveel zitjes zijn er in de zaal? Doen er soms echte dieren mee? Mogen wij de kleedkamers, make-up-kamer, de VIP-loges eens bezichtigen? (Dominique)

Wat is het maximum aantal mensen die jullie hier kunnen ontvangen? Hoeveel parkingplekjes zijn er voorzien? Is er ook een lift? (Lotte)

Wat is het mooiste stuk voor u geweest? Moest het toneel ooit al eens stopgezet worden door een noodgeval? (Alicia)

Hoelang duurt een toneelstuk ongeveer? (Sytze)

Zijn de acteurs soms nog zenuwachtig voor ze optreden? Hoe krijgen jullie al die zware decorstukken op de scene? Hoe kunnen jullie alle gebeurtenissen zo precies timen? (Jatse)

Hoeveel mensen kunnen op het podium zonder dat het inzakt? Kunnen de acteurs goed leven van hun loon? (Eliyah)

Wanneer werd dit gebouw opgericht? Hoeveel toneelstukken worden er ongeveer in 1 jaar getoond?  (Drieke)

Hoeveel mensen spelen er meestal in 1 stuk? Hoeveel repetities gaan er vooraf? Hoeveel kost een kaartje? Gebeurt het vaak dat iemand zijn of haar tekst vergeet? (Amber)

Wat als iemand zijn tekst helemaal vergeten is? (Warre)

Wanneer zijn jullie open / gesloten? (Xander)

Welk toneel werd heel vaak opnieuw gebracht? Waar zijn de acteurs voor ze op het podium komen? Hoe worden de scripts bijgehouden? (Wout)



Wout sloot de dag af met het tonen van een echt script 'Mijn moeder'. 





VRIJDAG

Ook vandaag kregen we terug een knus luistermoment cadeau. De mama van Drieke deed ons watertanden door ons te vertellen uit het boek van 'Sjakie en de chocoladefabriek'. De  gezichtjes spreken voor zich... 😁




Op vrijdag is er zoals altijd het grote 'reken-taal-spelling'-hoekenwerk:

1) Toneellezen

2) Tafelbingo

3) Woorden op -d en -t

4) Verkeersbordenkwartet

5) Automatiseren

6) Frans met Feike



































Onze Madeliefjes waren terug welkom bij de kleintjes om voor te lezen. Zo gezellig!





In de turnles kwamen de circustechnieken aan bod. Evenwicht, kracht, oog-handcoördinatie... Dat was niet makkelijk, maar oefening baart kunst!
































PUNTJES VOOR VOLGENDE WEEK:

🗯️ Dinsdag gaan we zwemmen 💦

🗯️ Vertellers voor de boekenvoorstelling: Lily, Jules, Wout, Kamiel, Xander.


TOT MAANDAG!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Japan week II (18-22 september)

Eerste schooldag!

Project 'Lichaam & Gezondheid'