Theater en de.... SINT! 🎁

MAANDAG

Maandag werden we verwend met een Franse initiatie met mama Coraline. Wat een prettige start van de week! Dank u wel voor deze fijne activiteit!














Muzische namiddag met Feike: ze maakten in groepjes een heuse poppenkast en schilderden toneelfiguren op de ramen. Nadenken, ontwerpen, verf kiezen, taken verdelen en... een leuk resultaat!

DINSDAG

In de zwemles hebben we gezwommen en gesprongen. We probeerden ook twee lengtes te zwemmen zonder pauze. Zo proberen we wat aan ons uithoudingsvermogen te werken. We klommen uit het diepe zwembad zonder trapje en oefenden het rugwaarts zwemmen met een plankje als neksteun.

In de namidaag zijn we met een ritme-oefening gestart. We deden body percussie op de soundtrack van 'The Greatest Show'. De ene raakte al sneller in de knoop dan de andere! 😁

Dan hebben we al eens gepiept op de site van de koninklijke schouwburg in Brugge. Wat is dit gebouw mooi! We kijken ernaar uit om dit allemaal in het echt te zien. 

Zoveel stoelen! Hoe vind je je zitje terug in zo'n grote zaal? Waar is de uitgang? Waar situeert zich het podium?... Dit vraagt om een plattegrondoefening met de kleuren en cijfers die bij een dergelijke zaal horen. Gelukkig is er ook steeds een legende zodat we alles kunnen opzoeken.

We deden ook alsof we een echte show gingen boeken. Hoe pakken we dit aan? We surfen naar een betrouwbare verdeelsite die tickets aanbiedt. We kozen natuurlijk voor de 'Grote Sinterklaasshow'. Al snel zagen we dat niet alle tickets dezelfde prijs hebben. Hoe komt dit nu? Hoeveel kost het om met ons gezin naar zo'n voorstelling te gaan? Wat als we de goedkoopste tickets kiezen? Wat is het verschil als je de duurste optie neemt?

Na al dit rekenwerk was het tijd om weer eventjes te ontspannen. We deden onze ogen dicht en genoten van een enkele korte inlevingsoefeningen. 

Een acteur of actrice moet ook heel wat verschillende rollen kunnen spelen. Daarvoor moet je jezelf goed kennen. Ook wij spelen heel wat verschillende rollen zonder dat we het altijd beseffen. 

Thuis zijn we een zoon of dochter, maar misschien ook een broer of zus. We zijn een kleinzoon of kleindochter, een neefje of nichtje... 

Op school zijn we dan weer een Madeliefje, een vriend(in), een lid van onze Bloei!-school. 

We zijn ook een inwoner van ons dorp of onze stad, van West-Vlaanderen, van BelgiΓ«, van Europa, van de wereld!

Zo zagen we in dat wij tot heel wat verschillende groepen behoren. We hebben deze cirkels dan ook eens op een groot A3-blad getekend. Sommige namen dit erg serieus en deden dit zelfs met de passer. Een familie-kring, een jeugdbeweging-kring, een wereld-kring, een hobbykring, een Bloei!-kring!

Tot slot van deze dinsdag hadden we nog wat verder af te werken in onze map over de verkeersborden. Knip-knip-plak-plak! Dit is nu af!


DONDERDAG

Met het 4de leerden we een uitnodiging maken voor een feestje. Wat moet hier allemaal op staan? De zender, de boodschap, de ontvanger, de plaats, het uur, de datum.... en dit alles uiteraard feestelijk versierd!

Met onze derdes gingen we verder in het verhaal van de 'bellenman'. We gingen op zoek naar de samenstellingen in ons werkschrift. 

Dan was het tijd voor een stukje poezie. We linkten onze gevoelens met 'stiftgedichten'. 

Tot slot hebben wij de 'boodschap achter de boodschap' gezocht. Wat bedoelen we met de uitspraak: 'Amai, de klas ligt vol met snippers!' Dit wil zeggen dat we moeten opruimen... 😁

Tijdens de rekenles hebben we de breuken geΓ«valueerd. Als 'ontspanning' hierna speelden we het ganzenbordspel in ons werkboek. We rekenden tot 10 000 en de speelpartner controleerde met de zakrekenmachine. 








We herhaalden ook de ruimtefiguren tijdens de laatste tien minuutjes. Alle vouwpatronen lagen op de instructietafel. Wie herkende hier een ruimtefiguur in en kon deze correct benoemen? 













Voor het 3de leerjaar stonden de tafels op het programma. We leerden over de steunpunten die ons kunnen helpen wanneer we één van onze tafels eventjes vergeten zijn. Verder hebben we ook nog een tafelbingo gespeeld en vulden we enkele ijsbergrekenblaadjes in. 

Na de middag hebben we gezellig geluisterd naar de voorstelling van de boekbesprekingen. Hier kijken we steeds enorm naar uit! We hebben al veel fijne boeken leren kennen met veel verschillende onderwerpen!












Samen hebben we de toetsenwijzer voor de komende projectevaluatie overlopen. We zijn nog net niet klaar met het overlopen van de vraagjes. Maandag zorgen we dat dit afgerond is.

Het blaadje met de vraagjes zit alvast in de projectmap.

De toets zal op dinsdag 12 december afgenomen worden. Begin tijdig te studeren! Zorg dat de map steeds in de boekentas blijft zitten. Dan kunnen de Madeliefjes ook in het stil kwartiertje steeds wat oefenen en herhalen.



VRIJDAG

Vandaag was het een superspannende dag! We kregen hoog bezoek van onze goede Sint. Stiekem waren de pieten ons wensenlijstje op de grote tafel komen leggen. Wat een durvers! Ze verstopten alles achter onze zelfgemaakte poppenkasten. Dat was slim gezien!

We vroegen 'indien mogelijk': een voetbal, een zachte bal om 'tussen twee vuren' te spelen, wol om te haken, haakpennen, auto's, pop-it-spelletjes, andere spelletjes om samen te spelen... Laat ons zeggen dat het lijstje goed aangekomen is! Dank u wel, lieve Sint! πŸ’Œ

























We hebben ook gelezen met onze lees-oma en we hebben onze toets van breuken overlopen. Even kijken wat we goed hebben gemaakt en natuurlijk ook nagaan waar het eventueel wat minder ging.

De Madeliefjes van het derde leerjaar hebben de tafelkaartjes van de tafel van 3 en 4 geknipt. Zo konden ze alvast wat oefenen met hun tafeldoosje!

We genoten van een lekkere klaaskoek met chocolademelk tijdens de speeltijd. We hebben dus veel bruine melksnorretjes gezien, haha!















Na het onderonsje met de Sint en zijn pieten hebben we de cadeautjes bekeken en uitgeprobeerd. Dat was natuurlijk supertof! 



















Niet vergeten voor volgende week:

🎁 Elke dag je projectmap in de boekentas laten zitten zodat we zowel thuis als op school kunnen oefenen voor de toets van dinsdag 12 december.

🎁 Turngerief meebrengen op MAANDAGOp vrijdagnamiddag is er een andere activiteit gepland... (foutje in de agenda!!)

🎁 Vergeet je huistaak cijferen (blaadje) en de scoodle-taken niet! Ook zijn er terug 5 leerlingen die hun boekbespreking zullen doen op donderdagnamiddag.




Reacties

Populaire posts van deze blog

Japan week II (18-22 september)

Eerste schooldag!

Project 'Lichaam & Gezondheid'