Afsluitweek 'Theater' & Sneeuwpret!

MAANDAG 

Maandag zijn we zoals altijd gestart met onze vertelkring. Deze keer allemaal gezellig samen op onze kussens. We raakten niet klaar dus planden we deel II van deze kring op dinsdagochtend. 

Het uur na de kring werd gevuld met een half uurtje Frans en een half uurtje spelling. We werkten de spellingsopdrachten van thema 6 af.

Feike: We herhaalden de fruitsoorten aan de hand van een leuk liedje. Het vierde maakte kennis met ‘une poire’ en ‘une pomme’.




Dan was het tijd om terug in onze taalboeken te springen! Feike en de derdes maakten de weer-oefeningen in hun taalboek. De leerlingen van het 4de leerden over samenstellingen (geluks + vogel), grondwoorden (geluk) en hun bijpassende voor- en/of achtervoegsels (on-gelukk- ig).

Na de speeltijd van 10u25 was het tijd om onze weerkalender aan te vullen. Fatiha en Jozefien zijn de weervrouwen van dienst!


De jongste Madeliefjes maakten tijdens de rekenles vraagstukken waar de tafels in verwerkt werden... Maar eerst! De 'tafel van 7-rap'! Want die klinkt zo fijn...

Met de vierdes hebben we de breuken verder geoefend. Dat zullen we regelmatig doen hiervoor is nogal wat inzicht nodig!

We hebben ook herhaald op welke manieren we een optelling en een aftrekking nu precies kunnen oplossen. Met de positietabel, door middel van het splitsen, door te compenseren, met de optellingswip en de aftrekkingshalter, door aan te vullen... Er zijn véél verschillende oplossingsstrategieën! We hebben ze nog eens even op een rijtje gezet om het overzicht te bewaren.








Na de middag hebben we met z'n allen het bos opgeruimd. En we zijn nog lang niet klaar! We spraken met alle Madeliefjes af om donderdag een tweede sessie van de opruimactie te laten doorgaan.












Zo kwamen de afvalfiguurtjes van vorig jaar terug boven piepen! Aan de hand van het forum met de hele school leerden we correct te recycleren. Wie kent ze nog?





Snel terug naar binnen want het is toch wel héél erg koud... Julie wachtte ons alvast op voor een les over 'Sien Schroef'. We werden aan de tand gevoeld over de volgende zaken: 


De leerlingen mochten zichzelf met rood, oranje en groen beoordelen. Kan ik dit goed of moet ik hier nog wat op oefenen? De begeleiders moesten alvast toegeven dat ze hier zelf ook altijd goed moeten op letten en dus zeker nog wat te oefenen hadden... 😁

Na deze inschattingsoefening volgden zoals gewoonlijk nog enkele leuke doe-opdrachtjes om deze executieve functie te trainen.





Het 2de en 3de uurtje in de namiddag hebben we verder gewerkt aan het project 'theater' want we hadden nog steeds geen tijd gehad om hier wat 'theorie' over te leren. Samen zijn we begonnen in het boek over theater dat we terugvonden op het online leesplatform. Dit wordt de afsluiter van ons project! (naast ons eindproduct uiteraard!)




Feike: In de middag gingen we muzisch aan de slag in verschillende groepen. Ze konden bloemen maken voor de bingo-avond, een maquette van een theaterzaal nabouwen met blokken en hun bewegend poppetje verder afwerken. Ze hebben alvast hun best gedaan om de theaterzaalopstelling zo echt mogelijk te doen lijken.















DINSDAG 

Tijdens de kring werd de nieuwe spreekopdracht voorgesteld. We maken een MINDMAP over een bekende persoon. Drie Madeliefjes werden al op de planning gezet: Alicia, Warre en Jozefien. Gelieve een originele keuze te maken! We zijn alvast benieuwd!
Deze brief met richtlijnen kregen ze alvast mee in de agendamap.


Na de uitleg hebben we nog wat aan onze spellingsoefeningen gewerkt. 

De leerlingen van het vierde hebben het beste van zichzelf gegeven bij Janne. Zij maakten automatisatieoefeningen op tempo op de site van copamusic. Go go go!

Na de speeltijd wachtten de breuken terug op ons. Hoe méér we herhalen, hoe beter we het begrijpen!






We hadden ook iemand te vieren: LILY!!!! Hieperdepieperdepiep! 💗
Ze koos voor 'Smooth Criminal' van Michael Jackson. Die 'moonwalk' was toch een grote uitdaging, haha! Proficiat meid! 




Met het derde hebben we overlopen op welke manieren we optellingenen en aftrekkingen kunnen uitwerken. Wat vinden we het handigst? Wat geniet onze voorkeur? Dit hebben ze supergoed gedaan! Als beloning volgde er uiteraard nog een zotte tafel-oefening...




In de namiddag waren we terug superenthousiast om Boudewijn te ontvangen. Twee groepjes konden verder werken aan hun windmolen en hun dansende spin. We plannen nog een extra sessie voor de andere twee groepjes.








Ondertussen hebben we de theorie rond theater afgewerkt en afgerond. Soorten opwarmoefeningen, theater in andere landen, plankenkoorts, interessante wist-je-datjes... Aansluitend hebben we nog even ons stand-up-comedian-stukje geoefend, opgeschreven welke rekwisieten nodig zijn, hun rol uit het hoofd geleerd...






WOENSDAG 

Na een korte kring met het dagverloop, het weer (door Fatiha en Jozefien) de aanwezigheden en het uitdelen van de nieuwe werkboeken hebben we onze spellingsbundels afgewerkt en verbeterd. Zo waren we goed voorbereid voor de spellingstoets van donderdag.

Na het uurtje zedenleer (de leerkracht godsdienst was afwezig) zijn beide klassen gestart in hun nieuwe rekenboeken. De 3des leerden een nieuwe tafel met de kralenketting: de tafel van 8! Ook deze keer moesten we vaststellen dat we deze vermenigvuldigingen eigenlijk al bijna allemaal kennen! Er werden ook volop 'trucjes en kapstokjes' met elkaar gedeeld om de tafels vlot te kunnen oplossen.














DONDERDAG 

Met de dikke sneeuwvlokken op de achtergrond hebben we ons Karrewietje gekeken. Ze voorspelden zon, maar wij zagen vooral veel sneeuw die dag!
Na de actua-kring toonde Lara nog snel even haar volledig zelf gemaakte creatie. Knap hoor!



Vandaag was het tijd voor de spellingstoets van thema 5. Even nog een dino-quiz met de 'struikelblokjes' voor we van start gingen! Bij een foutje mocht een ander Madeliefje te hulp schieten. Iedereen kwam uiteraard aan bod en werd al dan niet gebeten door onze dino! 😱







SNEEUWPRET tijdens de speeltijd! 















Het breukenverhaal gaat verder... We leerden over de 'soorten breuken'. We hadden het tot vandaag vooral over de 'echte breuken'. Maar wat als de teller groter is dan de noemer? (onechte breuken)

De derdes gingen verder met de tafel van 9! De tafels hebben voor ons niet veel geheimen meer! Alleen '9 x 9' kenden we nog niet.

In de namiddag kregen we (verrassing!) bezoek van Boudewijn die met 1 van de 4 groepjes de dansende spinnen afwerkte. Ondertussen hebben we met de klas alle ideetjes op een rij gezet voor het nieuwe project! Volgende week stellen we de ideetjes voor en volgt de stemming! 





VRIJDAG 

Tijdens de kring hebben we geluisterd naar het verhaal van Kagoe. Dit verhaal leert ons de wereld rondom ons te waarderen. Laat ons zeggen dat we deze week de winterpracht erg op prijs hebben gesteld en dat we enorm veel plezier beleefden aan wat de natuur ons te bieden heeft.


De leerlingen die zich hiervoor hadden opgegeven mochten voorlezen bij de kleuters.






Hoekenwerkdag! En ook weer tijd voor twee leuke wensen! 
We lazen de nieuwe teksten van thema 7 in ons kijk-en leesboek met de lieve leesoma's, we kregen skateboardles van Eliyah en Xander, speelden een kleurrijk tafelspel, werkten enkele oefeningen af in onze spellingsboeken, toonden ons toneelstukje voor het eindproduct aan Feike die met de laatste tips ondersteunde en maakten enkele rekentaakjes op scoodle... 
Dat was weer een gezellige drukte!
























We vulden natuurlijk ook onze agenda's in. Deze keer is het geen bundeltje maar zijn het 3 losse taalblaadjes. De ondersteunende uitleg staat steeds in het kadertje.

We vulden onze tafeldoosjes met de deeltafels. Deze mogen verder geknipt worden indien dit nog niet af zou zijn en dan oefenen, oefenen, oefenen!

In de namiddag gingen er weer twee wensen in vervulling. Warre gaf een turnles aan de Madeliefjes en Arjen droomde van een loopwedstrijd met de hele klas. Zo gezegd, zo gedaan!

























😎 Niet te vergeten 😎

👀 BINGO-avond op zaterdagavond.

👀 Vergeet je taakjes voor taal niet te maken. 
Deze week zijn er geen scoodle-taakjes.
Het is de bedoeling dat jullie elke dag 5-10 minuutjes met je tafeldoosje aan de slag gaan.

👀 Maandag ben ik er niet maar Feike, Julie en onze stagiair Kyara gaan met jullie aan de slag. Het eindproduct gaat door in de namiddag.

👀 Dinsdag gaan we zwemmen. 💦

👀 Woensdag is er pedagogische studiedag. Jullie hebben dus een dagje vrij! 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Japan week II (18-22 september)

Eerste schooldag!

Project 'Lichaam & Gezondheid'