Project 'Lichaam & Gezondheid'

MAANDAG

Deze maandag zijn de Madeliefjes aan de slag gegaan met Feike, Julie en onze stagiaire Kyara. Vertellen en luisteren, automatiseren, taal en rekenen... We zijn weer gestart!









In de namiddag was het dan EINDELIJK tijd voor het eindproduct van ons theaterproject. We brachten onze grappige verhaaltjes voor de Zonnebloemen. 

Spannend! 



















We staken de speelplaats over met al ons materiaal en zo konden ook de oudste kleuters van ons eindproduct genieten. De snoetjes spreken voor zich!



















Na dit toneelmoment was het theaterproject afgesloten.

De leerlingen hadden reeds vorige week al hun ideetjes voor een nieuw thema uitgesproken. De ideeën die raakvlakken hadden hebben we telkens onder één gemeenschappelijke noemer gebundeld.

Zo kwamen we tot: 

uitvinders - dieren - speelgoed - lichaam - bouw/industrie - afval - winkel/handel

Zo gezegd, zo gedaan, tijd voor de stemming!





De leerlingen hebben voor 'het lichaam' gekozen! 

Dit wordt dus een project over de delen van het lichaam, de functies van onze lichaamsdelen, de verschillende stelsels, de basis van gezondheid, het recht op een goede gezondheid, hoe mensen van elkaar verschillen, hoe we kunnen zorgen voor elkaar, jong en oud zijn, ieder met zijn of haar eigen talenten! (En nog véél meer!)

DINSDAG

Deze week startten we thema 7 in onze taalboeken. We doken in ons nieuwe kijk-en leesboek en oefenden alvast de kleine teksten van het thema 'Typisch Belgisch'.




Ook het nieuwe spellingsboek werd opgestart. We herhaalden het au-verhaal met het bijhorende taalkanjerfilmpje. We lazen luidop mee en herhaalden welke au-woorden we zeker goed moeten onthouden.
Aansluitend kwam er een herhalingsles aan bod over de werkwoorden.

Deze week was het zwemweek. We deden vandaag de octopus na! We 'flobberden' in slow motion met al onze tentakels het water in, we deden dit 'poot per poot' en verdwenen zo helemaal onder het wateroppervlak. We bleven in het water hangen met enkel ons octopushoofd boven water. We schoten het water in door met onze voeten heel hard af te duwen aan de boord. We peilden zo lang we konden en zwommen dan rustig verder.

Uiteraard was er ook nog een momentje voor de verjaardag van Fatiha! Proficiat!!!!



In de namiddag zijn we al even gaan nadenken over het nieuwe thema. Wat zouden we kunnen doen, maken en leren? Wat willen we onderzoeken? Waar kunnen we naartoe gaan?

Heel vaak zijn er interessante musea die ons heel wat kunnen leren, tonen, uitleggen over ons thema. Samen hebben we een mail opgesteld om naar het 'Huis van Kina' te gaan. Dit is het geworden:


Beste Mevrouw, Meneer,

 

Wij zijn de Madeliefjes van Methodeschool Bloei!.

Wij leren in onze projectlessen over het lichaam.

In de klas zijn wij met 23 leerlingen. Wij zijn het 3de en 4de leerjaar dus wij hebben de leeftijd van 8, 9 en 10 jaar. We zijn ook met 2 begeleiders. Graag hadden wij het museum een bezoekje gebracht want wij hebben véél vragen over het lichaam.

Op welke dagen zou het voor U passen dat wij eens langskomen? Wij kunnen op een maandag en op een donderdag. Op dinsdag 6 februari lukt ook.

Om hoe laat zou het eventueel passen dat wij langskomen?

Is er een mogelijkheid om ter plaatse te eten?

Mogen wij ook nog vragen hoeveel dit bezoekje kost en hoelang een bezoekje duurt?

 

Met vriendelijke groetjes,

De Madeliefjes

Methodeschool Bloei! 

Ledegem, West-Vlaanderen

Maar wat als er geen mailtje terugkomt? Dan nemen we de telefoon om even informatie in te winnen! We oefenden ons gesprek met de nodige en praktische vragen die we net hadden opgesteld.








WOENSDAG

Een dagje vrij!

DONDERDAG

Vandaag hebben we in de kring de maandkalender aangevuld. Het verjaardagsforum werd ingepland op de laatse dinsdag van deze maand: dinsdag 30 januari.

Warre en Sytze vulden de weerkalender aan. Om alle gegevens aan te vullen nemen ze een kijkje op 'meteovista'.


Na het overlopen van de dag kregen de 3des les van Kyara 
(onze stagiaire) over de kilogram. Veel doe-opdrachtjes! Altijd fijn om aan de slag te gaan met allerhande voorwerpen en weeginstrumenten.















Bij Julie gingen de vierdes verder met de breuken. Dit begint stilletjes aan steeds beter te gaan!



Na de speeltijd kregen de vierdes een les taal van Kyara. 

Ondertussen werkten de leerlingen van het 3de de eerste drie lesjes van spelling af. Wie klaar was kon zich al even verdiepen in de scoodle-uitdagingen. 

Eventjes enkele kiekjes van onze donderdagse haak- en breiclub! (12u30 - 13u00)







Op donderdag komen de spreekopdrachten aan bod over een zelf gekozen bekende persoon. Hier zijn ze dan:


















Na de spreekbeurten gingen we klaar zitten voor een sessie actua. We keken het Karrewietje van vandaag en formuleerden onze mening over de topics die we hebben gezien.

We spraken af wie de volgenden zullen zijn voor de spreekbeurt met de mindmap: Jatse, Innes, Lily.

Daarna stond onze Lara in the picture met haar verjaardag. Hiep hiep hiep! Alle armen in de lucht! 🙌


Tijdens het stil kwartiertje oefenden we in duo's met ons tafeldoosje en dit kan nu volledig door elkaar want alle tafels zijn bij het derde leerjaar aangeleerd.







VRIJDAG

De leerlingen vroegen al even om een mopjeskring dus bij deze zijn we de dag gestart met een gezonde lachronde! 😁

De leerlingen die uitgekozen waren voor het kleuterlezen mochten de kleintjes gaan vergezellen in de 'tijden der ridders en jonkvrouwen'. 






We vulden onze agenda's in:

- De scoodletaakjes voor rekenen dienen af te zijn op vrijdag 2 februari

- De bundel van spelling thema 6 graag indienen op woensdag 31 januari. (We maken de toets van deze leerstof op vrijdag 2/2)

- We turnen ook op vrijdagnamiddag. Dan gaan de wensen van Lily en Sytze in vervulling! Lily zal een les turnen geven. We zijn benieuwd! 😊 Sytze wil graag eens met de jongens tegen de meisjes voetballen. Let toch maar op jongens! De meisjes zullen zich niet laten kennen! 💪

Ons vrijdagse hoekenwerk:

    1) Verbeteren van onze taaltaakjes

    2) Scoodle: spellingsopdrachten van de eerste 3 lessen van thema 7

    3) Lezen in onze bloei-bieb-boeken met onze lieve leesoma's

    4) Op aanvraag: een laatste sessie met de Nintendoconsole.

    5) Rekenen: een lesje zelfstandig werk

    6) Rekenen: Alienspelletje van ijsbergrekenen (de tafels)

    7) Frans met Feike: Woorden opzoeken in het woordenboek maar dan in het Frans! 




























In de namiddag verdeelden we de klas in twee gemixte groepen. We gingen muzisch aan de slag met Feike: We maakten brillen! Dit was het idee van Jules.

Naar aanleiding van ons nieuwe project over gezondheid en de aflevering van Karrewiet gingen we verder nadenken over de voorwaarden om gezond te KUNNEN zijn. Zo kwamen we al snel bij het topic van de mensen- en de kinderrechten.

We beschreven wat voor ons in het oog sprong op de grote mooie affiche en gaven aan welke recht we hieraan kunnen linken.



Daarna volgde nog een raadspelletje. Wie kan aan de hand van de omschrijving raden over welk recht het gaat? 





















Feike: En dan komen hier de brillen... Iedereen kon kiezen hoe ze deze uitdaging zouden aanpakken. Met karton, klei, ijzerdraad... Ieder zijn of haar eigen idee en ontwerp!














De week zit er weer op!

Vergeet jullie turnzak niet volgende week vrijdag!

❤️ FIJN WEEKEND IEDEREEN ❤️








Reacties

Populaire posts van deze blog

Japan week II (18-22 september)

Eerste schooldag!