WENSWEEK II
MAANDAG
Onze tweede wensweek ging van start!
Maandag mochten Lara, Amber, Lotte en Faith op bezoek bij Kyara om haar te helpen met het lesgeven. Vier extra begeleiders! Wat een verwennerij voor de Zonnebloemen...
Drieke en Ella-June kregen alleen het antwoord 'ja' op om het even welke vraag of voorstel. Ai, ai ai! 😁 Dat was even wennen.
Fatiha en Hor mochten in de namiddag met de groep van Justine mee om te gaan turnen.
We zijn onze week uiteraard gestart met onze vertelkring. Oei, oei, we zagen nog heel wat kleine oogjes. We hadden na twee weken vakantie héél wat te vertellen dus hebben we de kring in twee groepen laten doorgaan. Terwijl de ene groep vertelde over hun vakantie-avonturen, mocht de andere groep genieten van een sessie Frans met Feike.
Feike: Deze week
leerden we over het thema ‘les fruits’. We maakten kennis met de verschillende
personages; Arnaud l'abricot, Marianne la banane, Solange
l'orange en Cathérine la mandarine. We kijken ernaar uit om volgende week nog
enkele fruitpersonages te leren kennen!
Dan zijn we de week gestart met een hoekenwerk. Kwestie van er weer even 'in te komen'. In de ene klas hebben we:
- gelezen in onze bloei-bieb-boeken
- een vrije tekst geschreven over het games-project
- een woordenspel gespeeld over de open en gesloten lettergrepen
- thema 5 afgewerkt in ons spellingsboek
- cijferoefeningen uitgerekend op onze krijtbordjes en elkaars uitkomst gecontroleerd met de zakrekenmachine
- een spel over de soorten hoeken, het aantal zijden en de verschillende vlakke figuren
In de namiddag stond er een muzische en vooral muzikale activiteit met Feike op de planning:
Feike: In de middag haalde ik mijn gitaar even boven. De meeste waren meteen erg enthousiast om er zelf eens op te spelen. We benoemden de verschillende onderdelen en bespraken wat hun functie is. Een snaar maakt trillingen en dus zo komen we aan het geluid. Maar waarvoor dient dat grote gat in het midden?
We dansten ook nog op snelle en trage muziek, we zongen een aantal liedjes en
voor de echte waaghalzen zongen we een lied in canon. Niet simpel dus!
Ook Julie is langsgekomen om verder te gaan met het beeldverhaal over Kapitein Wief. We deden een supermoeilijke opdracht om te leren je natuurlijke impulsen onder controle te houden. We verstopten een zakje in de klas en wie het vond, mocht dit niet laten blijken en gaan zitten. Supermoeilijk om dit niet te verklappen met ons gezicht! 😁
Het laatste uurtje hebben we onze agenda ingevuld. We staken ook nog eens onze kopjes samen om na te denken wat we graag op de leerlingenraad aan bod laten komen.
We hebben tijd gemaakt voor de wens van Wout. Hij wilde graag een aftelkalender voor de verjaardagen!
Tot slot hebben we de uistap naar de schouwburg geëvalueerd. Een 'Hart-Hoofd-Handen-moment dus. Wat hebben we gevoeld? Wat hebben we gedaan? Wat hebben we geleerd? De antwoorden van enkele Madeliefjes...
- Jatse: Het klassensysteem: arme mensen zaten bovenaan... Rijke mensen hadden het beste zicht op het spectakel.
- Alicia: Het was nog mooier dan gedacht!
- Amalia: De engelenbak werd vroeger het 'kiekenkot' genoemd.
Ik vond het wel en beetje eng dat mensen daar vroeger aten en dronken en dan
vanalles naar beneden gooiden.
- Warre: De vorm van de zaal is zo gekozen voor de akoestiek. Zo
is er geen echo echo echo!
- Dominique: Het verhaaltje van Clémence over de 'merde'.
- Kamiel: Het kleine cafeetje waar de acteurs nog even tot
rust komen is me bijgebleven.
- Lily: Ze deden vroeger de gigantisch grote luchter naar beneden om deze te poetsen
en te herstellen.
- Clémence: Ik had niet verwacht dat het zo groot zou zijn. Het was
ook grappig om te horen dat de mevrouw blij was dat ze iets meer naar achter zat
om naar mijn papa te kijken omdat hij zo vaak heen en weer loopt.
- Sytze: Hoe fantastisch mooi de zaal wel was. De tekens en
de symbolen, de aparte plaatsen voor de burgemeester en zo…
- Lotte: Ik was verbaasd dat het podium zo lang en breed was.
Het was ook een beetje schuin naar voor toe.
- Ella-June: Ik wist niet dat de orkestbak onder het podium
zit!
- Wout: Ik wist niet dat de beste plaatsen voor de
belangrijkste mensen waren.
- Jules: Ik had niet gedacht dat er ook echt een orkestbak
ging zijn.
- Eliyah: Ik had niet gedacht dat er zoveel ruimte achter
het doek schuil ging.
- Amber: Ik wist niet dat er een lift in het podium verwerkt
zat. Dat ze op deze manier hun materiaal en zelfs ook dieren binnen brengen.
- Xander: Ik had niet gedacht dat het boven in de engelenbak
goedkoper was dan beneden.
- Sytze: Ik was geschrokken van al die grote katrollen waar 3 sterke mannen voor nodig waren om die te doen draaien en zo voorwerpen op te heffen.
- Lotte: ik vond het fijn om te weten dat je de geluiden
perfect kan namaken met de juiste voorwerpen.
- Amber: Ik had niet gedacht dat het zo groot ging zijn en
dat je ook echt een micro nodig had.
- Lotte: Ik vond die vleugelpiano supermooi!
DINSDAG
Op dinsdag hebben de derdes een uurtje geautomatiseerd met Janne. Dat ging al goed vooruit!
Met de vierdes hebben we de soorten hoeken, de eigenschappen van het vierkant en de rechthoek herhaald. We zijn ook een stukje verder gegaan met de breuken. Nu kunnen we ook ongelijknamige breuken optellen!
Daarna was het tijd om te zwemmen! Springen, duiken en onze grenzen steeds een stukje verleggen. Spannend!
In de namiddag was het tijd om de wens van Amalia en Alicia in vervulling te laten gaan. Zij ontpopten zich tot klasbegeleider en hebben met elk 11 leerlingen een beeldende opdracht uitgewerkt. Bij Amalia moest je goed opletten voor je vingers en bij Alicia vlogen de pluimen in het rond...
WOENSDAG
Vandaag hebben we getraind op het werken met een woordenboek. Het alfabetisch rangschikken en terugvinden van woorden komt in het dagelijk leven wel vaker voor, dus we kunnen maar voorbereid zijn!
Julie kwam ook bij ons terug ondersteunen tijdens de les rekenen. Tijd om verder te werken met die breuken...
Ondertussen leerde het 3de leerjaar een nieuwe tafel. We zitten al aaaannnnnn..... 7!!! De les ging van start met een coole 'vermenigvuldigings-rap'. Daarna gingen we aan de slag met ons rekenrek. We lieten telkens 7 kraaltjes bijschuiven en gingen na welke uitkomst elke tafel van zeven kreeg. We duidden alle tafels aan die we eigenlijk al kennen gezien we bij de maaltafels de factoren van plaats mogen wisselen.
Jozefien verklapte ook een trucje waarmee we de tafel '9 x 7' beter kunnen onthouden. We nemen '10 x 7' (70) en trekken hiervan 1 groepje van 7 af! Voila! 63!
De anderen kregen door het enthousiasme van Ella-June en Drieke ook de poppenkastkriebels en wilden graag ook een stukje brengen voor de kleuters. 😊
Reacties
Een reactie posten