Uitstapjesweek! πŸš—πŸšΆπŸš‰

 MAANDAG

Onze week startte zoals gewoonlijk met de vertelkring. Deze keer terug in twee groepen.

We maakten onze spellingstoets van thema 6 en daarna oefenden we de werkwoorden klassikaal in de tegenwoordige en verleden tijd. 

We werkten ook nog wat verder aan de opdrachten voor het leerlingenvolgsysteem. We zijn bijna klaar!


Tijdens de les Frans maakten de leerlingen een smoothie met de fruitsoorten die ze geleerd hebben. Dat heeft gesmaakt! πŸ˜‹


























Na de middag reden we richting MariΓ«nstede om de talenten van onze bijzondere medemensen te gaan ontdekken. 

Om te beginnen kregen we een korte inleiding met een powerpoint. Er werden ook enkele bewoners voorgesteld. 

Daarna gingen we op pad doorheen het grote domein. We genoten van een heuse rondleiding in hun ateliers. Het technisch atelier, de serre waar ze zaaien en planten, de dieren die ze verzorgen, de bakkerij... Zoveel te doen en te beleven! We hadden ogen tekort!

We ontdekten dat zij heel wat verschillende taken uitvoeren doorheen de week. Daar zitten ook opdrachten tussen die wij niet kennen, kunnen of nog nooit hebben uitgeprobeerd. We kunnen dus heel wat van hen leren.

De afsluiter werd in verhaalvorm gegoten. De kamishibai werd vooraan gezet en met  zelfgemaakte vertelplaten toverden ze een mooi verhaal tevoorschijn. Wat hebben zij dit mooi getekend en verteld. 

Het bleef echter niet alleen bij luisteren! Ook het publiek - wij dus- deed mee met het verhaal. We mochten de bijhorende achtergrondgeluiden maken op de juiste momenten. Zo werd het verhaal 'echt'!

We kregen ook nog een lekker sapje en een nog lekkerder chocolaatje voor we terug vertrokken naar onze school. Een geslaagde eerste uitstap van een actieve ontdekkingsweek!













































DINSDAG

De leerlingen van het 3de leerjaar gingen zelfstandig aan de slag in hun werkboek. 

Met de 4des werden de kopjes samen gestoken en losten we de rekenkundige problemen op. We onderstreepten eerst de noodzakelijke informatie en eens we de juiste bewerking hadden gevonden, ging het vlot!

10 uur! Zwemmen! We namen onze zwemzak en hop, de bus op!

Het octupusverhaal ging verder... We slobberden met onze onderste tentakels (benen) eerst het water in. Daarna probeerden we het water in te gaan met onze bovenste tentakels (armen) eerst... En dan.... natuurlijk.... flieberflobberden we eerst met ons hoofd het water in. πŸ˜πŸ™ Grappig om te zien!

De octopus kan ook erg goed duiken naar de bodem. We maakten twee grotjes (zinkende hoepels) onder water en doken onderweg ook nog eens twee ringen op. Niet makkelijk maar het lukte ons al tamelijk goed!

De tweede uitstap van deze week stond op deze dag ingepland. Te voet trokken we naar Rustenhove. Daar hebben we in twee gemixte groepen de bewoners getrakteerd op een muzische sessie vol hartjes. 

We zongen twee liefdesliedjes uit volle borst, maakten hartjes met roze en rode strijkparels en ijzerdraad en stempelden hartjes met verf op een dik tekenblad. De resultaten mogen gezien zijn!

Maar vooral: de bewoners van het rusthuis hebben een fijne tijd beleefd met onze jonge kinderen, kregen de uitdaging om de fijn motorische handelingen uit te voeren, gingen in interactie met onze lieve Madeliefjes en beleefden op deze manier een deugddoende namiddag. 

Ook dit kwam aan bod in ons project: we houden elkaar ook gezond door voor elkaar te zorgen en samen te genieten!

De groep van Feike: 


































De groep van Dominique:


































WOENSDAG

Geen uitstap op deze dag! We bleven deze keer op school.😁

Terwijl enkele leerlingen hun diatoetsen afwerkten hebben wij automatiseringsspelletjes gedaan om zo onze tafels vlot te leren!







DONDERDAG

Gewapend met onze rugzak, ons fluohesje, een regenjas en een grote glimlach trokken we er opnieuw op uit! We spoorden naar Gent! Dit duurde wel even, dus kwamen de strips en de spelletjes al snel uit de rugzakken tevoorschijn.







STOP 1 - Historische tocht op de Leie met startpunt aan de Grasleie. 

Street-art van het Lam Gods, de verschillende grote gebouwen zoals Sint-Baafs, het Gravensteen, het Belfort, het verhaal over hoe ze vroeger alarm sloegen als er brand was in de stad, het gebrek aan hygiëne in die tijd, de Schelde en de Leie, de vaarrichtingen, Keizer Karel, het verschil van prijs tussen vlees en vis in de tijd van de Middeleeuwen, het analfabetisme van de gewone mens, de tekeningen en de beelden van de ambachten op de gebouwen (de zwanen en de dolfijnen), het verhaal van de vergeetput... En nog véél meer! De kapitein wist erg veel interessante verhalen te vertellen!























STOP 2 - Huis van Kina: Het menselijk lichaam: de stelsels, de cellen, de botten...

Na de deugddoende lunch gingen we op onderzoek in het museum. De foto's spreken voor zich!




















Bij het naar buiten gaan hebben we snel ook nog eens naar de andere tentoonstellingen van het museum gepiept... De evolutie van de dieren en de mens vonden we ook razend interessant!

















We zetten onze koers terug naar het station! Deze keer niet naar Gent-Dampoort, maar naar het mooie station van Gent-Sint-Pieters.




Op de trein gingen we verder met het samen spelen van spelletjes, knutselen en woordzoekers maken. Gezellig om zo naar huis te treinen!











Grapje van Jatse: 
Ook mijn auto werd gereserveerd voor de Bloei! - Madeliefjes! 😁😁



VRIJDAG

Onze vrijdag startte met de voorstelling van de zelfgekozen bekende mensen. De uitverkorenen stonden te popelen om het woord te nemen! 











Vier van onze Madeliefjes verzorgden het kleutervoorleesmomentje.

Ondertussen keken de anderen naar Karrewiet voor ons wekelijkse stukje actualiteit.







Toen we allemaal weer samen in de klas waren hebben we onze agenda ingevuld. Op aanvraag van Eliyah kregen de leerlingen een leesbingo mee: 'Op zoek naar de schat!'



We merkten dat heel wat kinderen problemen hadden thuis om het online theaterboek te lezen. Vaak waren de letters jammergenoeg niet leesbaar. We hebben het online leesplatform gecontacteerd betreffende dit probleem en er wordt aan gewerkt. We hebben de theaterquiz dus voorlopig nog noodgedwongen moeten uitstellen.

We hebben ook nog wat geautomatiseerd zodat parate rekenkennis steeds vlotter gaat.





We hebben enkele taallesjes afgerond. De derdes maakten oefeningen over verwijswoorden en de vierdes probeerden zonder woorden en met één houding een situatie uit te beelden. Een 'tableau vivant' dus. De anderen dachten na wie de zender kon zijn, wat de boodschap vermoedelijk was en uiteraard ook wie de ontvanger was. We werkten ook met woorden die een dubbele betekenis hebben. (muis, hol, bank...)






In de namiddag zijn de Madeliefjes muzisch aan de slag gegaan met Feike en we hebben  ook verder onze projectbundel over 'Kinderrechten' afgewerkt. 

Bij Feike maakten ze hun brilletjes af en maakten ze ook het spijsverteringssteltel na. 

We hebben verschillende situaties besproken waar de kinderrechten wel of niet worden nageleefd. We dachten ook na over elke rechten en plichten er gelden in het verkeer, het zwembad, de bibliotheek...  

We zoomden in op 5 organisaties die ernaar streven dat de rechten in alle landen nageleefd worden. De bundel eindigde met leuke zoekspelletjes over de geziene leerstof.





















We dansten onze schooldans en hop! 

πŸ₯³ VAKANTIE! πŸ₯³


Nog enkele weetjes: 

πŸͺ· We gaan zwemmen op dinsdag 20 februari.

πŸͺ· De tafeldoosjes zijn mee naar huis, probeer in de vakantie wat te oefenen.

πŸͺ· Op aanvraag kregen de leerlingen een leesbingo mee. Fotootjes hiervan mogen altijd naar mijn emailadres van school gestuurd worden!

πŸͺ· Er staan scoodletaakjes klaar.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Japan week II (18-22 september)

Eerste schooldag!

Project 'Lichaam & Gezondheid'