België, zoveel méér dan 10 provincies!

MAANDAG

Deze week hebben we de vertelkring met de twee klassen samen beleefd. 

We gebruikten de zandloper zodat iedereen een even 'lange' kans krijgt om aan het woord te zijn.





Deze week legden we de focus op de maaltafels van 5, 6 en 7. Steeds met een zotte timer die de leerlingen zelf kiezen. We overlopen altijd onze antwoorden klassikaal en om dit te doen wisselen we steeds ons blad met dat van een klasgenootje.

We gingen ook verder in de klokkenbundel. Deze keer gaat het over 'kwart voor' en 'kwart over'. We linken de analoge klok ook steeds aan de digitale klok.

In de namiddag hebben we het gehad over het ontstaan van België We hebben de koningen overlopen wat voor enorm veel vragen en verstelstof zorgde. 

We leerden over het verhaal van onze vroegere kolonie Congo. Dit onderwerp ontaardde in een heus klasgesprek. Wat heeft dit een enorme interesse opgewekt! Zo kwamen we uiteraard bij het onderwerp 'discriminatie'. 




Als afsluiter van de dag hebben we ons in groepjes verdeeld per provincie. We zijn van plan om de kaart van België in het groot na te maken en in elk Belgisch puzzelstuk de belangrijkste zaken voor te stellen.







Sanne kwam ook met een superleuk cadeautje: een puzzel van ons land! 
Even een uitdaging om samen aan te gaan!





DINSDAG

Het 3de heeft deze week met Janne een sessie op copamusic geoefend. Met het vierde hebben we de vraagstukken samen aangepakt. 

Om 10 uur zijn we op de bus gesprongen en trokken we naar het zwembad in Wevelgem. Deze keer mochten de leerlingen zelf in duo's een opdracht bedenken, uitleggen aan de groep en uiteraard ook demonstreren. Dit hebben ze super gedaan!

Plantengokje! Uit welke bloembollen zal welk plantje groeien? Benieuwd wie de juiste lentebloemen kon raden! Wordt vervolgd... 🌺🌹🌼🌻🪻



Omdat we ook volgende week een toets zullen maken over het vorige project, herhalen we af en toe klassikaal wat we allemaal deden, ervaarden, voelden, leerden... Deze keer herhaalden we wat we leerden tijdens de workshop van oma Jules en Kamiel. 

Hulpje: Filmpje het lichaam De organen in mijn lichaam (youtube.com)




In dit filmpje komen de verschillende organen van de het spijsverteringsstelsel, de bloedsomloop, het zenuwstelsel en het ademhalingsstelsel aan bod:
  • hart,
  • longen,
  • nieren,
  • hersenen,
  • maag,
  • darmen.

Er wordt uitgelegd waar deze zich bevinden in het lichaam en welke functie ze allemaal hebben. 

Terug verder naar ons huidig project! De indeling, de legende en het kleurgebruik van de kaart van België ziet er niet altijd hetzelfde uit. 

Soms wordt er gefocust op de rivieren, soms op de streken, soms op de hoogtemeters, soms op de autosnelwegen, soms op de verschillende soorten landbouw... Noem maar op!

Tijdens het stil kwartiertje trainden we op het vlot benoemen van onze 10 provincies. 





WOENSDAG

Tijdens de les taal hebben de leerlingen van het 3de leerjaar de taalinhouden van thema 7 herhaald op scoodle. 
Ondertussen kregen onze vierdes een les over een detective. 
Wat is een alibi? Wat is een motief?... 




Na het uurtje bij Anneloor en Katrien hebben we met het derde leerjaar ons ijsbergboek 6 afgewerkt. Dit ging over de soorten hoeken.

Jules toonde de scherpe hoek met zijn benen:


Jozefien toonde een rechte hoek van 90 graden met haar armen.


Lotte demonstreert hier een stompe hoek:




Het vierde ging verder met de kommagetallen tot op 1 tiende. Tot nu toe nog steeds met groot enthousiasme! 😁



DONDERDAG

Met het 4de zijn we een nieuw hoofdstuk begonnen: het vermenigvuldigen! We namen er even terug de gele eenheden, de groene tientallen en de blauwe honderdtallen bij zodat we duidelijk konden zien hoe we de oefeningen correct aanpakken. 





In de namiddag toonde Eliyah zijn zelfgemaakte pijl en boog. 
Even demonstreren... Knap hoor! Die eerste pijl was de beste!





Mindmap-tijd! 
Fatiha was hem - oeps! - thuis vergeten, Xander was jammergenoeg niet op school, maar dat kon onze Amber niet tegenhouden! Ze koos haar assistent en vertelde honderduit over een bekende persoon die ons allen nauw aan het hart ligt: 'ons Xaviertje' van de Kampioenen.

Velen wisten niet dat hij ook een zanger was. We luisterden een minuutje naar zijn zangprestraties en merkten zo dat zijn voorkeur naar de Franse chansons ging. Het was even stil...








Er zijn ook verschillende leerlingen die munten en biljetten meebrachten van verschillende (buur-)landen. Fijn dat we zo ook enkele voorgangers van de euro hebben kunnen bekijken! (Nostalgie! 😁)










De leerlingen kregen hun toetsenwijzer voor de toets over het lichaam en de gezondheid. Deze hebben we uitgebreid overlopen. Mogelijke vragen en antwoorden werden gesteld en opgelost.
We hebben ook nog een aantal delen van het skelet op een voorbeeldje gekleefd zodat de leerlingen weten welke delen op de toets gevraagd kunnen worden.
Véél succes met het voorbereiden! 


We zijn ook verder gegaan met de provincie-opdracht. Elk groepje heeft online 4 prachtige foto's opgezocht die hun gekozen provincie typeert. Deze hebben ze gekopieerd en geplakt in een online googledocument. 





Wanneer ze tevreden waren met hun vier gevonden foto's hebben ze hun document een naam gegeven en met mij gedeeld zodat hun werkje in mijn drive verscheen. Zo kan ik alles voor hen afdrukken en kunnen ze beginnen met het ontwerpen en kleur geven van hun provincie. Dit wordt mooi! 





VRIJDAG

Fatiha haalde nog even haar voorstelling in van haar mindmap. 
Mooi gedaan, meid!






Het kleuterlezen was deze week voor: Lotte, Wout, Drieke en Alicia. De foto's spreken voor zich... 💛







Maar vrijdag is ook hoekenwerkdag!

Even de hoeken overlopen: 

1) Niveaulezen in onze Bloei!-boeken
2) Kloklezen met een domino en een bingospelletje
3) Remediëren van de huistaken met Feike (cijferen - kloklezen - woorden met open en gesloten lettergrepen) Zo is er steeds tijd en ruimte voor nodige extra uitleg en bijsturing.
4) Voorbereiden van de taalbundel
5) Scoodle
6) Het tafel-dierenspel (3de lj) - het gooien met de dobbelsteen van vermenigvuldigingen en oplossen op het bord uiteraard MET de nodige tussenstappen. (4de lj)

























Na de middag hebben we wisselend en 'gemixt' in twee groepen gewerkt:

De ene groep heeft met Feike een dansopdracht uitgewerkt:
























Met de andere groep hebben we het kaartlezen gekoppeld aan onze wandelervaringen. 
Dit, als voorbereiding van de opdrachten van volgende week. We bestudeerden kaarten in meerdere dimensies. 

Clémence haalde snel haar 3D-atlas en we piepten even of we ons kleine landje terug konden vinden...




Hoe zit het nu precies met die hoogtelijnen? Wat kunnen deze lijnen ons vertellen?  
Aan de hand van een oefening op het grote scherm ontdekten we het volgende: 
- Hoe dichter de lijnen liggen, hoe steiler de hellingen zijn. (Hoe lastiger!)
- Hoe verder ze uit elkaar liggen, hoe makkelijker de beklimming zal zijn. 
- Zo kunnen we ook perfect zien waar een berg of heuvel zich situeert op de kaart.




We ontdekten ook dat er bij een kaart steeds een legende voorzien wordt die ons duidelijk maakt wat alle symbolen, vormen, kleuren... precies betekenen.


We zagen een lijn die de schaalverhouding aanduidt. Want zo'n wandeling kunnen we nooit op een A4'tje proppen. We moeten de kaart zodanig verkleinen dat deze in de zak van onze wandeloutfit past!

Om te weten hoe we de kaart correct moeten vasthouden kunnen we steeds kijken naar de windroos. Die staat niet altijd op de kaart. Maar geen nood, we weten inmiddels dat de bovenkant van de kaart altijd het noorden is!


Clémence toonde vrijdagnamiddag ook nog de prachtige foto's en filmpjes van haar familie-uitje naar de voorstelling van het Dierencarnaval van Saint Saens. 
Een spectaculair optreden waar ze vurig over heeft verteld! Het kriebelt al een beetje om hier een muzische of Franse initiatieles over te geven... 🦁







🌞 GENIET VAN HET ZONNETJE!!! 🌞




Reacties

Populaire posts van deze blog

Japan week II (18-22 september)

Eerste schooldag!

Project 'Lichaam & Gezondheid'