Een weekje België 🖤💛❤️

 MAANDAG

We startten deze week met een gesplitste vertelkring. Zo kreeg iedereen net dat ietsje méér tijd om alle leuke ervaringen van het voorbije weekend met zijn klasgenootjes te delen. Ondertussen herhaalde Feike de lichaamsdelen in het Frans.








De leerlingen van het 3de leerjaar zijn volop bezig met een taalthema over het weer. Dit past perfect bij onze meteovista-weerkalender van elke dag waarbij we al deze symbolen gebruiken.

De leerlingen van het 4de hebben een uurtje hun spellingswerkschrift geremedieerd. We zorgden dat de basis- en herhalingsoefeningen gemaakt zijn. Uitbreidingsoefeningen of extra uitdagingen hoeven zeker niet. We keken na of we wel voldoende tijd hadden gedurende de voorbije weken om al onze foutjes te verbeteren. Uit foutjes leren we veel!

Tijdens de lessen rekenen deden de leerlingen van het derde enkele wistoppertjes over de meter en de kilogram.




Ondertussen zijn we met het vierde verder aan de slag gegaan met de kommagetallen. Omdat ze dit zo geconcentreerd hebben gedaan deden we een tafeljog-tussendoortje en een 'Dominique zegt'-spelletje. 




Daarna waren onze hoofdjes weer vrij voor een nieuwe uitdaging: de soorten rechten: snijdende rechten, loodrecht snijdende rechten, evenwijdige rechten. We gingen nogmaals na welke lijnen we hiervoor op onze geodriehoek nodig hebben. We eindigden de rekenles met een herleidingsspel. We gooiden met de dobbelsteen en kozen een opdracht uit met hetzelfde aantal ogen. Aan de hand van onze herleidingsrijtjes losten we de bijhorende opdracht op! 

In de namiddag hebben we geluisterd naar het verhaal van Dipper. Deze kleine vogel zou er zo graag anders uit zien. Maar we merkten al snel dat deze vogel véél zaken kan die andere vogels dan weer niet kunnen. Net zoals bij ons! 

En nu even een echte 'dipper': 



We hebben ook een rondje gedaan en verteld wat we aan ons uiterlijk graag zouden veranderen. Velen wilden graag: langer haar, een andere haarkleur, blauwe ogen in plaats van bruine of net omgekeerd: krulletjes in het haar...

We kwamen tot het besluit dat dit allemaal niet zo belangrijk is en dat we eigenlijk tevreden zijn. We zijn prima zoals we zijn! 🩷

De flyer van het bloei-ontbijt werd meegegeven naar huis. Gelieve - bij bestelling - de einddatum van indienen en betalen te respecteren zodat we correct kunnen inschatten en bestellen. 



De komende twee weken zullen we werken  aan de doelen 'Mens en ruimte'. Dit wil zeggen dat we onze leefomgeving gaan verkennen. We zijn gestart met ons land België en de provincies met elk hun belangrijkste stad. 

Volgende week zullen we verder inzoomen op West-Vlaanderen en Ledegem. Het is de bedoeling dat de leerlingen hun weg kunnen vinden, kaarten kunnen vergelijken, landschappen herkennen...

We zijn de les gestart met een powerpoint waarin we even onze voorkennis hebben getest. We maakten ook rebussen waarbij we de provincies moesten proberen te ontcijferen. Eentje was er verdwenen: Antwerpen!







Julie is ook gekomen om ons te helpen studeren. Welke hulpmiddeltjes kunnen we vinden om de provincies goed te kunnen onthouden?

Het laatste uurtje van de dag hebben de Madeliefjes nog even het emotiespel dat Feike maakte verdergespeeld en hebben we de ontbijtdozen versierd.










DINSDAG

We begonnen de dag met een raadspelletje: 'Ik zie, ik zie wat jij niet ziet!'




We werkten met het 4de de les over oorzaken, gevolgen en sleutelwoorden af. Dit werd gevolgd door een kwartiertje leesplezier.







We waren gisteren een rekenspel begonnen over de afstanden dus hiermee zijn we verder gegaan. De foto's zijn nogal wazig. Dit komt omdat ze in volle beweging gooien met de dobbelsteen.












De volgende breukenles! Let op! Er zitten foppertjes bij! Gelukkig hebben we de breukenladder die ons kan helpen om niet in de val te trappen. 😁





Op aanvraag: een tafelbewegingsspelletje net voor we naar de eetzaal trekken.



Drieke en Lara toonden een dansje om de namiddag te starten:





We keken de foto's van de kinderen die op een gekke manier hebben gelezen in de krokusvakantie. Fijn om te zien!

We gingen verder in onze bundel over België.


We leerden al over de hoofdstad, het aantal provincies, we zochten de buurlanden op, we keken op google hoeveel inwoners ons land telt...

We hebben de atlas geraadpleegd om te zoeken welke hoofdstad bij welke procincie hoort.

Uiteraard hebben we ook de Belgische vlag gekleurd.



We zagen op de foto dat België uit 3 stukken bestaat. De gemeenschappen kunnen we linken aan de talen die gesproken worden in ons land. Bovenaan hebben we de Vlaamse gemeenschap, onderaan de Waalse gemeenschap en er is nog een klein stukje rechts: de Duitstalige gemeenschap.

Naast de gemeenschappen hebben we ook 3 gewesten: het Vlaamse, het Waalse en het Brussels Hoofdstedelijk gewest. Ook deze hebben we gekleurd op een kaartje van België.




Wij Belgen hebben ook een zee! Gelukkig ligt die lekker dicht in onze provincie! 😁

Snel piepten we op de kaart. Onze zee heet de 'Noordzee'. Fatiha vroeg of er ook een 'Zuidzee' bestaat. Even opzoeken! We merkten dat ze met de (Stille) Zuidzee de Grote Oceaan bedoelen. Die is wel erg groot!

De zeehondjes kwamen aan onze zee nu ook in opspraak. Even een gesprekje hierover met als besluit: afstand houden van deze schattig uitziende dieren (met grote tanden) en snel de hond aan de leiband voordat er ongelukken gebeuren!



Vandaag stond ook het verjaardagsforum op het programma. Al onze jarigen van februari werden in de spotlight gezet. Nogmaals een grote HIEP HOERA! 🥳🥳🥳 

Ons maandelijks smulmoment:




















Na het genieten van alle lekkernijen hebben we met z'n tweetjes de hoofdsteden van onze 10 provincies opgezocht. Ons alfabet en onze coördinatenkunsten kwamen goed van pas!










WOENSDAG

Vandaag gingen we gemotiveerd verder met onze kommagetallen! Het gaat steeds beter!

De leerlingen van het derde hebben even de geziene lesjes rekenen zelfstandig afgewerkt. 


DONDERDAG

In de kring 'gooiden' we een verhaal met de verteldobbelstenen van Kyara:

Er was eens een appel en de prinses wilde die appel graag opeten. Ze was in de bergen en het begon te regenen. Aha! De regenboog kwam tevoorschijn! De prinses viel op de grond omdat er zoveel modder was. Om niet nog natter te worden schuilde ze onder een boom. Ze toverde haar bango tevoorschijn en speelde een liedje. 

Ze kreeg grote honger en wenste iets te eten. Uit de boom viel een kippenboutje... Nom nom! Ze stapte naar het einde van de regenboog en vond daar een schat. Op de schatkist zat een kikker en die zei: 'Hallo, prinses!' Het werd donker en de kikker toverde voor haar een fakkel zodat ze licht had. Ze wandelden naar de waterput en de prinses viel pardoes in de put. Tot haar verbazing zag ze daar een appel liggen. Die wilde ze graag eten maar de appel at de prinses op! 

De appel pakte de bango die ook in de put gevallen was. In het water van de put zag de appel opeens ook een vis voorbij zwemmen. Hij ontdekte in de waterput een luikje en deed dit open. Hij zag daar een boek. Het was een receptenboek om een soepje te maken. Het was niet zomaar een soepje. Het was een heksensoepje met kikkerpoten, een kippenkop, een beetje water, een halve appel, een stukje van een giftige paddenstoel en een smakelijke kluif. 

De appel maakte het receptje, goot het in een laars en dronk het op. Jak! Hierdoor verscheen er plots een draak. De draak at de appel op en vloog uit de waterput naar de zee waar hij een zeemeermin zag. Zij toverde de appel terug uit de maag van de draak en ook de prinses verscheen terug! De zus van deze prinses was heel blij en gaf een knuffel aan haar zus. Ze trokken hun laarzen aan en maakten samen een mooie wandeling door het bos. De kikker zei 'kwaak' en het verhaaltje is uit!

De leerlingen van het vierde hebben met Julie de gelijkwaardige breuken herhaald. 

Met het 3de zit het laatste lesje breuken er op. We kunnen nu al gelijknamige breuken optellen en aftrekken. Wat gaat het snel! We leerden ook staafgrafieken interpreteren en aanvullen in het thema 'dieren'. 

In de namiddag namen we tijd voor een half uurtje actualiteit. 🌍

We kozen nieuwe voorlezers voor het kleutermomentje. De eer ging deze week naar: Jules, Sytse, Warre en Fatiha. Het voorleesboek ging over de brandweer.

We luisterden ook geboeid naar de mindmaps van Kamiel, Clémence, Faith en Lily. Dit waren opnieuw voorstellingen om trots op te zijn! Er volgde dan ook telkens een dik verdiend applaus.👌
















Lara had voor vrijdag het voorstel om een complimentjeskring te doen omdat het op 1 maart complimentendag is. Een TOP-idee! Hier komen ze!

🩷Lotte: Jij bent een knappe en snelle loopster!

🩷Eliyah: Jij kan zooooooo grappig zijn.

🩷Xander: Na de tijd in het ziekenhuis ben je er meteen weer ingevlogen! Daar kijken wij naar op!

🩷Sytze: Jij bent superlief voor andere mensen. Altijd!

🩷Amber: Jij bent een creatieve meid en je doet zotte trucjes op de palen.

🩷Jozefien: Je bent een lieve helper en je houdt van een uitdaging!

🩷Ella-June: Je hebt mooie lange haren en praat met een zachte stem.

🩷Jules: Jij bent een lieve vriend met zotte verhalen!

🩷Hor: Je kan al erg veel woorden in het Nederlands! Dat is wel top!

🩷Wout: Jij bent heel zotjes, hebt veel fantasie en je staat steeds voor een grapje klaar!

🩷Faith: Je bent iemand die je echt kan vertrouwen en je hebt ook altijd mooie kleedjes aan.

🩷Fatiha: Je staat altijd paraat voor een ander en je hebt een groot voetbaltalent. Je draagt ook steeds een leuke haarband.

🩷Alicia: Je hebt prachtige lange haren, je luistert en troost als iemand verdrietig is.

🩷Lily: Je bent een superlieve en zorgende dame. Onze mama van de klas!

🩷Amalia: Je bent een supertalent in het haken en breien. 

🩷Arjen: Je bent een speelse, lieve knuffelaar. 

🩷Kamiel: Wij genieten altijd van de grapjes van Kamiel. Je bent ook een topverteller!

🩷Jatse: Je bent een knappe jongen met mooie haren en je kan erg goed je tafels.

🩷Lara: Je bent een goede vriendin en hebt altijd heel originele ideeën.

🩷Innes: Je bent een goede tekenaar en je bent graag creatief bezig.

🩷Drieke: Je zit vol goede ideeën en helpt graag de andere klasgenootjes.

🩷Warre: Je bent een grappige, goede vriend.

🩷Clémence: Je bent een goede trooster en geeft graag dikke knuffels. Je kan zo goed Frans praten!

Ons kleutermomentje: 





De Madeliefjes stonden zoals elke week weer te popelen voor het hoekenwerk. Hierin oefenen we altijd de leerstof die nog wat extra herhaling nodig heeft. Ook onze oma's waren weer van de partij! 😻

We oefenden de optellingen met cijferen, waagden ons aan enkele online spellingsuitdagingen, doken in onze bloeiboeken, oefenden de analoge klokken, maakten enkele ijsbergblaadjes over de gelijkwaardige breuken, pasten de verlengingsregel toe, deden enkele breukspelletjes en speelden 'fluks' met decimale getallen tot op één tiende.












































Deze week was een turnweek en stond volleybal op het programma. Bereid jullie voor op enkele grappige poses en gezichtjes. 😁 Warre had voor deze les een opwarmingsspel voorzien:


















EEN LEUK WEEKEND 

🗺️ TOEGEWENST! 🗺️


💌 Dinsdag gaan we zwemmen!

💌 De taakjes (cijferen - klokken - spelling) heb ik deze keer op papier geprint. Scoodle doet de laatste tijd een beetje vreemd... Ik neem contact op met de mensen van dit platform.

💌 Als u graag een bloei-ontbijt wil bestellen, gelieve de centjes hiervoor ten laatste op 15 maart mee te geven.














Reacties

Populaire posts van deze blog

Japan week II (18-22 september)

Eerste schooldag!

Project 'Lichaam & Gezondheid'