Van België... naar West-Vlaanderen... naar Ledegem...

 MAANDAG

We zijn de week ook gestart met een wensje: Maud kwam op bezoek! 

Wat was Lotte in haar nopjes!


Op maandag is er altijd een momentje om onze leerlingen warm te maken voor de charmes van onze tweede taal. Deze keer luisterden ze naar het liedje van UNICEF: 'On ecrit sur les murs'. Het werkwoord dat we vaak terughoorden was 'aimer'. (houden van)


Tijdens de les taal maakten de vierdes een toets over mensen van verschillende landen en hun favoriete gerechten. Ondertussen deed het derde een spel over 'het weer'. Ook de symbolen en de manier waarop een weersvoorspelling wordt opgebouwd kwam aan bod.



Het derde heeft geoefend met vormen. Tangrams, vormen, veelhoeken... Noem maar op!














Het vierde heeft samen met Els en Janne kennisgemaakt met de Vlaamse toetsen. We zagen een filmpje dat ons uitlegde hoe we kunnen inloggen en we deden al eens een kort 'voorbeeldtoetsje'. Zo weten we goed waar we ons aan kunnen verwachten in mei. Dat geeft rust in ons hoofd.

In de namiddag kreeg het derde een nieuwe sessie executieve functies met Julie! Dit lesje had het vierde vorige week al gekregen. 





Feike bereidde een les muziek voor. De Madeliefjes leerden over de verschillende notaties, de verschillende klankkleuren, de gevoelens die we herkennen...

Ondertussen zijn we gestart met onze grote zelfgemaakte kaart van België met al zijn trekpleisters en specialiteiten:






DINSDAG

We deden een kring waarbij enkelen hun danstalent even toonden. We hebben ook op de jaarkalender gekeken op welke dag we de wens van Jozefien (sleep-in) gaan inplannen. Het is donderdag 20 juni geworden! Het aftellen kan beginnen!

We werkten nog wat verder aan onze toets begrijpend lezen en we gingen samen aan de slag in onze spellingsboeken. 

Met het vierde herhaalden we hoe de gelijkwaardige breuken aanpakken. Door dit af en toe eens kort te herhalen zit deze moeilijke leerinhoud weer fris in het hoofd. Ze deden ook kort toetsje over de tienden: 0,8 = 8/10 = 8t. Dit gaat goed hoor!

Het derde werkte verder aan hun werkboek blok 6. Wie klaar was herhaalde de optellingen en aftrekkingen tot 100 met brug. (TE + TE en TE - TE) met de ijsbergblaadjes. De oplossingen mochten ze zelfstandig controleren met de zakrekenmachine.

Onze Jozefien was het voorbije weekend jarig dus hebben we voor haar gezongen! Een liedje volgde natuurlijk ook! Om op haar stoel te staan is ze ietsje te verlegen maar ze zette haar stoel wel dapper in het midden van de klas. Proficiat!!! 😘



In de kring hangt er een nieuwe poster bij met belangrijke getallen. Onze Bassie en Adriaan hadden ons al heel wat getallen geleerd zoals: 365 dagen in een jaar, 4 seizoenen, 52 weken... noem maar op! 

Nu komen de volgende onthoudwoorden (met hun getallen) erbij: etmaal, kwartaal, decennium, eeuw en millennium!



We deden ook een kletspot over het thema 'steden en dorpen'. Hierbij kwamen vragen aan bod zoals: Wat doet een burgemeester zoal, denk je? Verkies je een dorp of een stad? Wat is het verschil tussen een stad en een dorp? In welke stad of welk dorp zou je willen wonen? Wat vind je leuk aan straatnamen?...













We werkten ook de les van maandag af. Er waren 5 groepen die hun provincie nog moesten knippen, plakken, decoreren...




De leerlingen die klaar waren mochten de opdracht met de blokkenbouwsels proberen uit te voeren. Niet makkelijk want dit vraagt wel een goede portie ruimtelijk inzicht. Op een kaart hebben we dit soort inzicht nodig dus we hebben alvast wat geoefend!










Als afsluiter hebben we het even gehad over orïentatie in de dierenwereld. Hoe weten dieren waar ze naartoe lopen, vliegen, zwemmen...

WOENSDAG

We werkten enkele tussentijdse taaltoetsen af. Wie klaar was oefende verder aan de herhalings- en/of verdiepingsopdrachten in de werkboeken of mocht op scoodle de online taakjes verder aanpakken.

We deden terug allemaal samen een rijtje deeltafels. (de moeilijke!) met een spectaculaire timer. We merkten dat iedereen steeds sneller klaar is. Dat is goed nieuws! 🦚

Na het 'uur' en 'het half uur' waren we ook gestart met het herhalen van de klokken met 'kwart voor' en 'kwart over'. We schrijven die zowel voluit als digitaal. Weinigen laten zich nog foppen! Dit zou wel eens gebeuren bij: kwart voor 9 - 08u45. We oefenden dus nog snel even 12 klokjes voor we de rekenlessen startten.

Met het vierde zijn we binnen het domein 'cijferen' met de vermenigvuldigingen begonnen. 






DONDERDAG


Eindelijk is de zon van de partij! We zijn naar de Bloei!-bibliotheek getrokken en hebben ons uitgelezen boek ingewisseld voor een nieuw verhaal. 

Ons leesmomentje hebben we uiteraard in het bos of in het zonnetje doorgebracht.



























Vandaag experimenteerden we
 met het kompas. We hadden al snel door dat we het kompas mooi horizontaal en stil moeten houden zodat de pijl zijn werk kan doen. Daarna moeten we heel voorzichtjes draaien tot de pijl samenvalt met het streepje dat naar het noorden wijst. Nu kunnen we aan de slag!









We hebben een foto genomen van ons zicht wanneer we naar de hoofdwindstreken kijken. We namen er ook eentje van de tussenwindstreken.

Gezien het eindelijk weer iets droger weer was, hebben we onze lentebloeiers in de potjes geplant. Ondertussen hebben we nog eens herhaald wat een plant nodig heeft om te groeien. 🌷




















Waarom zouden we ook niet de mindmaps van Xander en Lotte in het bos bewonderen? Zalig!











We hebben al over België geleerd, oefenden al heel wat op het onthouden en herkennen van onze 10 provincies. Tijd om in te zoomen op onze eigen gemeente: Ledegem.

We haalden er onze kaart van Ledegem bij. Er rezen heel wat vragen op: Waarom die roze stukken? (fusiegemeenten Ledegem, Rollegem-Kapelle en Sint-Eloois-Winkel) 

Waar is het druk en waar is het minder druk? Waar liggen de centra? ( roze delen)

Wat betekenen de kleuren: roze, paars en blauw op deze kaart? Wat zijn die felrode strepen? Er zijn ook zwart-wit geblokte strepen... Waar zijn de grenzen van Ledegem? Dit zijn niet altijd stippellijntjes, soms is dit een blauwe lijn... 🤔

We zien heel wat kruisjes staan. Die grote is de kerk, de kleintjes samen vormen het kerkhof en het bolletje met het kruisje erop is een kapelletje. 

We hebben gezocht welke weg we dagelijks afleggen om naar school te komen. Nog niet iedereen kon aan bod komen wegens tijdsgebrek maar deel II volgt!

Deze vlakke voorstelling van Ledegem komt op deze manier helemaal tot leven! Hopelijk kunnen we volgende week vrijdag (indien het mooi weer is uiteraard) alles in het echt gaan ontdekken! Smaakt naar een avontuurlijke tocht door Ledegem! 









Stil kwartiertje: nog eventjes genieten van ons pas gekozen nieuwe leesboek...




VRIJDAG

Vandaag hebben we onze reeds gemaakte toetsen in de toetsenmapjes gestoken, taakjes afgewerkt, gelezen en nog wat meer gewerkt in onze klokkenbundel.

Onze kleutervoorlezers van deze week: 







Er stond ook een forum op de agenda. 

We keken en genoten vooral van het toneel over Kobe Kompas. We leerden dat we beter eerst goed nadenken voor we aan een taak beginnen. Rustig blijven, overlopen wat we allemaal nodig hebben en nauwkeurig te werk gaan. Beter ietsje trager dan snel-snel, slordig en onafgewerkt...














Turntijd! 

We speelden een opwarmingsspel (ideetje van Fatiha) en deden dan een sessie hoogspringen. We gebruikten de techniek van de 'schaarsprong'. 

Gelukkig lag er een dikke mat die steeds voor een zachte landing zorgde zodat we helemaal voluit konden gaan.🦘

















🌷🌷🌷GENIET VAN DE ZON🌷🌷🌷


💦 dinsdag zwemmen! 💦

Reacties

Populaire posts van deze blog

Japan week II (18-22 september)

Eerste schooldag!

Project 'Lichaam & Gezondheid'