Van koningen naar burgemeesters

MAANDAG

Onze week is terug gestart in onze vertelkring. Amalia was deze keer de kringleider.

Dit was de Franse activiteit met Feike van deze week:








Met het derde hebben we de ruimtefiguren bestudeerd: randen en ribben, grondvlakken, zijvlakken, bovenvlakken, vormen, gebogen en platte zijvlakken, hoekpunten...






De leerlingen van het vierde leerjaar leerden met Feike over de inhoudsmaten. Ze deden ook een meetkundespel:





We genoten van een Belgisch receptje! Dank u wel Kamiel & Jules!! 🍪





Vorige week hebben we foto's genomen van ons zicht wanneer we in de verschillende windrichtingen kijken. Deze leggen we nu op de juiste plaats in de kring. Deze krijgen dan hun vaste plekje aan de juiste muur!






We zochten ook verder op de kaart van Ledegem wie welke weg neemt om naar school te komen. 






We hebben ook aangeduid waar de gevaarlijke punten zich situeren hier in Ledegem. Hier is er alvast eentje van: 



Terwijl we het nu terug over het verkeer hadden hebben we nog even de regels en tips herhaald om ons op een veilige manier in het verkeer te begeven. Fijn en geruststellend dat deze tips zo vlot opgesomd worden! 😎

- de verkeersregels volgen

- een fluohesje dragen

- bij het oversteken goed kijken naar links en rechts

- niet op je telefoon kijken als je door het verkeer wandelt, fietst, rijdt...

- maak oogcontact met automobilisten, doe je kap af zodat je goed kunt kijken

- een (liefst knippperend) lichtje gebruiken op de fiets, dan ben je beter zichtbaar

- niet zomaar op de straat gaan wandelen (verhaaltje 'de bal rolt weg')

- altijd opletten en afstand houden van grote vrachtwagens. Dode-hoek-gevaar!!

- niet te snel rijden

En een mooie opmerking: eventjes vriendelijk zwaaien als iemand je voorlaat om over te steken.

Vragen die we eventueel zouden kunnen vragen aan het gemeentebestuur van Ledegem: We zouden ook wel kunnen vragen om méér vluchtheuvels in Ledegem zodat de automobilisten niet te snel rijden.

We missen wel hier en daar zo'n bolle spiegel waardoor je kunt zien of er auto's komen uit een 'blinde' bocht.

We hebben het ook al gehad over onze koningen en het ontstaan van België. Even kijken of we ze nog in de juiste volgorde kunnen leggen. De Romeinse cijfers en de soort foto (oud schilderij of kleurenfoto) verraden natuurlijk wel heel wat... 

We hebben de kleine versie aan onze tijdband gehangen. Zo herhalen we nog eens welke jaartallen zich in welke eeuw situeren. 







Met Feike hebben de Madeliefjes de meest opvallende plekjes van Ledegem voorgesteld in een cirkelvorm. Een speciale en originele aanpak!












DINSDAG

We zijn gestart met het cijferen 'vermenigvuldigen met onthouden'.

Het 3de had een sessie automatiseren met Janne.

Dan was het tijd voor onze laatste keer zwemmen: We hebben de les van de vorige keer afgewerkt. Warre en Eliyah deden een duik-estafette en het groepje van Jatse deed een grappige zwemoefening dat erg deed denken aan ruiter en paard. We oefenden ook het duiken onder drijvende voorwerpen.

We spraken af wie de volgende mindmaps zou doen: Ella-June, Sytze, Arjen. We zullen dit laten doorgaan op maandag want op donderdag is het Bloei!-dag!

Vandaag was het ook weer een dag waarop wij buiten konden lezen. 












We maakten ook onze eigen windroos aan de hand van een stappenplan. Op deze manier leerden we loodrechte lijnen tekenen met de 0-lijn. Een les project en een les rekenen in één!







Als we op stap gaan, wat willen we dan allemaal zien? Wat zijn de belangrijke plaatsen van een gemeente? We maakten alvast een (lange!) lijst op!


WOENSDAG

We zijn aan de slag gegaan met onze herleidingsrijen in ons onthoudmapje. Hoeveel gram is een kwartje van een kilogram? Hoeveel centimeter kunnen in een anderhalve meter?...




Het derde heeft heel wat geoefend op de tafels en de bewerkingen met de les: 'Zet je denkpet op!' 🧢

We hebben ook verder gewerkt in onze voorbereidingsbundels.


DONDERDAG

Na het opstellen en het aflezen van gegeven uit de lijngrafieken, het maken van de tafel-uitdagingen en het verbeteren van onze cijferoefeningen hebben we nog wat verder in onze bundels gewerkt en voorbereidingstaakjes op scoodle gemaakt.

Donderdag is het ook brei- en haakclub! (Tenzij de leerlingen liever buiten spelen uiteraard)







We hebben genoten van een verhaal van Do Van Ranst. Een auteur die we zullen leren kennen tijdens de auteurslezing in april. Het verhaal past eigenlijk beter bij onze 5de en 6de klassers want het gaat over dinosaurussen en een tocht door het Museum voor Natuurwetenschappen in Brussel... 🦖



We deden dit jaar ook een bevraging over hoe de leerlingen zich voelen in de klas, tijdens de speeltijden, de samenhang tussen de klasgenoten... De resultaten hebben we eens samen overlopen. 

Ons besluit: Soms zijn er strubbelingen en dat is natuurlijk niet meer dan normaal. Zolang we elkaar kunnen vergeven en samen kunnen verder gaan, zijn we goed bezig! ❤️

We hebben een filmpje gezien over de taken van het gemeentebestuur. Wie zijn ze? Wat doen ze? Hoe wordt er voor een burgemeester gekozen? Wie helpt de burgemeester om de gemeente te besturen? 

We konden al heel wat taken opsommen in de kletspotkring maar we hebben dit nog wat verder uitgespit. In deze korte samenvatting krijgen we een duidelijk beeld van hoe de gemeenteraad in elkaar zit: 



VRIJDAG

Deze leerlingen mochten de kleuters verwennen met een voorleesmomentje:





Hoekenwerk van deze week:

Bloei!-boeken bij de oma's

Verbeterhoek (bundels taal en spelling)

Spinnenwebspel (de tafels)

Verover de wereld (de deeltafels)

Actualiteit met Karrewiet

Frans kwartet met de fruitsoorten

Scoodle-taakjes


























In de namiddag werkten de Madeliefjes hun 'cirkel van Ledegem' af.

Hier nog even enkele update-foto's van onze lentebloeiertjes die onze trap opfleuren. 




Nog twee schattige 'verloren voorwerpen' uit de kast in de speelzaal. 😉



🌷 Een leuk weekend iedereen! 🪻







Reacties

Populaire posts van deze blog

Laatste week school😭

Japan week III

Remediëringsweek