Opstart project NATUUR 🪴
MAANDAG
We zijn onze week gestart met een uurtje Franse les met Coraline!
Dank u wel om ons heel wat nieuwe woorden te leren kennen en ons steeds weer de durf en het zelfvertrouwen te geven om een zinnetje Frans te spreken. Merci beaucoup❣️
De kring met al onze weekendavonturen!
De langverwachte uitdagende turnles - soldatentraining!
'Hoe voelt het om een echte soldaat te zijn?' 😅
DINSDAG
In de kring hebben we onze zelfgemaakte tank voorgesteld aan onze klasgenoten!
Dit was een mooie spreek- en luisteroefening waarbij de Madeliefjes verwoordden hoe ze deze opdracht hebben aangepakt, wat er lukte, wat niet 😅, welk materiaal ze hiervoor nodig hadden, waar ze moesten bijsturen, wie welke taak op zich nam, wie welk idee naar voor bracht... Fantastisch om hun ideeën, ervaringen, mét bijhorende demonstratie te beluisteren!
WOENSDAG
Het 3de en 4de hebben heel wat gemeten deze week. Met Julie hebben ze geleerd(/herhaald) over de milliliter. 💦
Het 3de had nog méér meetopdrachten. Zij leerden ook nog eens over de millimeter, centimeter, decimeter en meter! Zo meetten we de omtrek van een soeptas, de lengte van ons pinkje, de hoogte van onze bank... Meten is weten!
DONDERDAG
Met het vierde leerjaar ging het in onze taalboeken over 'reclame maken'. Wat is een slogan? Wat hoort er allemaal op een affiche te staan? Uiteraard hoorde daar ook een zelfontworpen voorbeeld bij. Jatse wilde zijn affiche graag tonen en uitleggen aan de klasgroep. Iedereen vond dat een fijn idee! Dus zo gezegd, zo gedaan:
In de namiddag hebben we het nog even gehad over stereotypen, discriminatie, vooroordelen en racisme. Dit zijn doelen die we kunnen linken aan het voorbije thema over de oorlog met de tanks.
Door onze leerlingen bewust te maken van deze begrippen hopen we dat de Madeliefjes verder mogen groeien in deze wereld met een open blik.
Op aanvraag en als afsluit keken we nog een verduidelijkend filmpje over het leven van Anne Frank. We zijn uiteraard niet verder gegaan dan het verhaal over de jammerlijke uitsluiting van de Joden.
Na het uurtje bij Katrien en Anneloor zijn we aan de slag gegaan met het nieuwe project over de natuur. We stelden onze vragen op. Tijd voor hart - hoofd - handen!
❤️ Hart
Lara: Hoe voelt het om een boom, plant,
bloem… te zijn?
Fatiha: Het gevoel om in een groot
bos rond te lopen.
😊 Hoofd
Amalia: Welke soorten insecten
bestaan er allemaal?
Fatiha: Hoe zijn dieren en planten
ontstaan?
Eliyah: Hoe kan een boom onze
lucht beter maken?
Lara: Welke kleuren kan een boom
allemaal hebben?
Jules: Ik wil graag mijn
mandarijnenboompje en avocadostruikje voorstellen aan de klas.
Lotte: Hoeveel verschillende bomen
bestaan er?
Jatse: Een insect op je hand laten
lopen, aanvoelen.
Innes: Hoe verandert een mini-zaadje
in een plant of zelfs een reuzegrote boom?
Amber: Hoe kunnen zaadjes van
planten er allemaal uitzien?
Jozefien: Leren over de planten en
hiervoor mijn papa uitnodigen.
🖐️ Handen
Drieke: insecten of een spin eten
Clémence en Xander: zelf een
insect knutselen
Alicia: slakken bestuderen in het
bos
Sytze: een natuurschilderij maken
Lily: netelsoep maken
Lily: planten proeven die we normaal
niet eten
Amalia: boeken over planten
meebrengen en lezen
Clémence: kikkerzakspringen in de
turnles
Faith: eetbaar gras eten
Xander: een stukje van een
zonnebloem opeten
Alicia: slakken eten
Sytze: een tekenworkshop: ‘planten
tekenen’ van mijn nonkel
Innes: zien hoe wortels uit een
bol of zaadje komen.
VRIJDAG
Kleuterlezen:
HOEKENWERK
Instructieklas:
1) Kloklezen tot op 1 minuut nauwkeurig (blaadje en foto-spel)
2) Cijferen: herhaling
3) Leesplezier!
Projectklas:
4) Spel van Warre over België (op aanvraag)
5) Taalopdrachtjes
6) Spelletje met de euro's en de eurocenten (bij Feike)
In de namiddag heeft het 3de gewerkt aan hun vaderdagje. Met het 4de leerjaar zijn we gaan kijken of het grote 'plant-een-boom'-project waar de derde graad aan meedeed (Ter Hulst) al aan het groeien is.
Ondertussen zijn we op zoek gegaan naar alles wat kruipt en kriebelt! Dit zullen we in de komende twee weken nog heel wat méér doen!
Reacties
Een reactie posten